4. Inzoomen op OLE Nepal (en de faciliteiten op/buiten kantoor)

14 oktober 2017 - Lalitpur, Nepal

Inzoomen op...

...back to business
Vermoeid terug vanuit onze Nar Phu trek en de terugrit zagen we op tegen het vroege opstaan de volgende ochtend om op tijd op kantoor te komen. Maar oja, dat is hier tot 5-6 uur door alle herrie. Dus we werden al wakker voor de wekker en stappen fris en fruitig naar kantoor. Het valt op dat het erg rustig is op de weg, dat is fijn want er hangt ook gelijk een stuk minder stof in de lucht. Op kantoor blijken er ook veel collega's niet te zijn en horen we dat rond het Dashain festival veel mensen vakantie opnemen om terug te gaan naar hun oudelijk huis om familie op te zoeken.

...onze projecten
...Shirley's werkzaamheden
Samen met de stagiair werk ik door aan de richtlijnen voor Do it yourself en Exercises in Epaath, om die met het team te kunnen delen zodra iedereen er weer is. Daarnaast vraagt Anjana, de programmanager, om gezien mijn projectmanagement ervaring ook te helpen met het projectplan waar zij mee bezig is. Komende sprint start namelijk een nieuw programma voor de komende 10 maanden met als doel om 300 nieuwe hoofdstukken te ontwikkelen. Met de huidige resources is dat niet realistisch, dus worden er ook een aantal vacatures door Dennis uitgezet. Daarnaast moet de standaardisering waar ik mee bezig ben ook voor efficientie en versnelling zorgen binnen het programma.

...Dennis werkzaamheden
Omdat er bij de afdeling development grote druk staat mbt het programma waar Shirley ook aan werkt, zijn ze daar opzoek naar meerdere nieuwe personeelsleden en werd mij gevraagd de vactures/advertenties hiervoor op te stellen. De Foundation had hiervoor geen standaard template dus deze maar gelijk opgesteld. Eenheid en herkenning is iets wat ze nog niet eerder hadden bedacht. Ze beginnen met bijna alles weer opnieuw en houden geen consistente lijn aan, zoals ook in Epaath waar Shirley aan werkt. Daarnaast ondersteun ik nog steeds bij de voorbereidingen voor het event dat in de 2e week van November gaat plaatsvinden. Er zijn veel aanmeldingen vanuit de hele wereld dus het belooft een mooi en succesvol event te worden.

...OLE Nepal
In de goed ontwikkelde landen spreekt onderwijs voor zich, maar in ontwikkelingslanden, zeker in een land als Nepal, is dit niet voor ieder kind weggelegd. Dit komt mede door het bergachtige landschap en de vaak onbegaanbare wegen in deze gebieden. Om in deze gebieden te komen (of er uit) is lopen of het gebruik maken van een paard/ezel de enige mogelijkheid. Vervolgens duurt het dan vaak ook nog meerdere dagen voordat er uberhaubt een dorpje (lees; enigszins bewoonde wereld) is. Zoals wij ook hebben kunnen ervaren tijdens onze treks. In sommige gevallen wonen de kinderen en ouders gescheiden, de kinderen bij een school (bijvoorbeeld in Kathmandu) en de ouders in hun (berg)dorp. Het voordeel hiervan is dat de kinderen worden voorzien van onderwijs, het nadeel hiervan is natuurlijk dat ouder en kind elkaar weinig zien. Maar de meeste kinderen blijven in de (berg)dorpjes en worden dus in de basis niet voorzien van enige vorm van educatie.

Op deze gebieden/kinderen richt OLE Nepal zich, de zogenoemde Remote Areas. De investering per kind ligt hier vele malen hoger dan in de stad, maar is nodig om iedereen van gelijke kansen te voorzien. Door het volledig faciliteren en inrichten van een netwerksysteem (voor meer info zie; http://www.olenepal.org/technology-infrastructure/) worden ook deze dorpjes ingericht en voorzien van een toegang tot educatie. Er wordt niet alleen voor de hardware en software gezorgd, ook worden docenten getraind en opgeleid om te kunnen werken met deze systemen en kinderen goed te kunnen begeleiden. De gehele community wordt betrokken en die commitment is ook nodig om het werk te laten slagen. Door  educatie en technologie te combineren en committment vanuit het hele dorp te hebben is het mogelijk om meer kinderen te voorzien in de mogelijkheid voor educatie. Op deze manier hebben de kinderen kans op een betere toekomst en kan de vicieuze cirkel van armoede in de remote areas worden doorbroken.

...Interview met Rabi Karmacharya
We hebben Rabi Karmacharya, de Director van de Foundation geïnterviewd om meer context te geven over OLE Nepal en haar activiteiten. Zie hiervoor onze vlog of de uitgebreide video van het interview.

...Onze werkplek
In de bergen kennen ze op sommige plekken geen internet en hier op kantoor kun je niet zonder. Gelukkig werkt Epaath ook zonder internet, maar met het ontwikkelen van Epaath kunnen we niet zonder. En ondanks we niet anders hadden verwacht, is het toch altijd vervelend als het internet en de computers traag zijn of er uitligt. Dat is normaal niet perse direct een probleem, maar wel als bijna alles online wordt gedaan. Hier wordt qua content alles vanuit Google Drive en Suite gedaan: Googlesheets, Documents en Slides zijn de programma's die gebruikt worden. Backups lijken hiervan vooral handmatig gedaan te worden.

...Buiten werk
...Electra buiten kantoor
Ook buiten kantoor hebben we af en toe te kampen met electriciteits uitval. Op de sportschool staan mensen ineens direct stil en vallen bijna van de oude loopbanden. Meestal springt deze na een paar minuten weer aan. In ons guesthouse zijn wel de nodige backups ingericht: kookplaatje op elektra en gas bijvoorbeeld en veel op solar.

...Huishoudelijke apparatuur
Qua apparatuur moeten we het doen zonder de in NL zo gewende apparaten. Zo proberen we zonder mixer onze soep met 2 spatels te mixen. Doen we de vaat netjes met een klein sponsje en koud water. En ook een wasmachine zou geen overbodige luxe zijn. We heben allebei maar een paar shirts mee, en wassen elke dag met de hand met koud/lauw water en een zeepje onze kleding. Zeker na de trek was het even afzien en moesten we flink aan de was. Bijna al onze kleding hing nat buiten aan de lijn. Gelukkig was Didi (Didi betekent zus en zo noem je hier oudere vrouwen) er einde week ook weer dus wilde zij voor EUR 1,5 het tweede deel van onze was voor ons doen. Je ziet ook op straat, zeker in de kleinere dorpen bij een lopende kraan zowel mensen zichzelf wassen, de vaat doen, en kleding wassen. En laatst zagen we zelfs uit ons raam een net geboren kindje op straat worden gewassen op een kleedje. Dat kunnen wij ons niet bedenken.

...Hapjes zaterdag
Het weekend besluiten we niks te plannen, even bij te komen en onze NL administratie bij te werken (en de was :-). Sinds ons vertrek zijn we alleen maar druk geweest met de voorbereidingen, het inkomen/starten op het werk, hals over kop de trek plannen en klimmen. Allemaal erg leuk maar nu even een weekend rustig aan.

Heerlijk! We beginnen de zaterdag met een uurtje sporten en een lunch op het dakterras. Daarna de laptop open en de kwartaaladministratie en prive administratie bij de hand. De avond ervoor hadden we alvast wat boodschapjes gehaald om hapjes te maken. Dit met het idee om die ene fles wijn die we vanaf Schiphol hadden meegenomen open te maken. Het was even zoeken naar wat goedkope allergie vrije hapjes die we hier kunnen maken, maar het is gelukt. Maar voor we aan de gang gingen hadden we bij on sportschooltje een zwembad ontdekt. Die wilden e even uitproberen. Niet echt een succes met veel Nepalese jongeren die veel spettren want niet heel goed kunnen zwemmen. Maar hebben we toch een uurtje van de zon kunnen genieten, voor we einde middag de keuken ingingen voor een eigengemaakte eiersalade, tonijnsalade en guacamole met cornchips en taco's van bonenmeel. Nog een keer de laptop open, maar nu voor een netflix serietje, althans dat dachten we...; we moesten op zoek naar een andere serie want we zitten in Nepal en daar kunnen we niet alles bekijken. Alcohol hadden we helemaal niet gemist. Waarschijnlijk door de andere levens- en etensstijl. Maar deze smaakte toch wel erg lekker. Maar na 2 glaasjes was het ook wel mooi.

...'Shopping' zondag
De zondag willen we wat shirts kopen. Om ook een keer een dagje niet te hoeven wassen zou net een extra shirt en een paar slippers net even wat lekkerder zijn. We slapen eerst 'uit' (tot 8:30), maken ontbijt op bed (maar dat zit hier toch niet zo lekker met die houten planken) en lopen vervolgens de stoffige winkelstraten van Lalitpur in. Maar we kunnen niet echt slagen. We vinden de shirts te duur, zeker voor hier. We bedenken ons dat we nog langs een andere agency zouden gaan in Thamel voor een mogelijke tour tijdens het volgende festival. Zij bieden een pick up service aan, dus vragen hen ons op te halen. Aansluitend kunnen we mooi daar de winkelstraten door. Maar helaas ook daar hebben ze alleen maar trekkerskleding. Uiteindelijk slagen we voor een paar euro in de Bhat Bhateni bij ons in de buurt, dat is een grote winkel die een beetje vergelijkbaar is met een supermarkt/bristol combinatie.

...de Nepalese ENT dokter voor Shirley
Met een lang volgend festival weekend en het verergeren van een flinke oorpijn, raadden de collega's shirley aan toch even langs de dokter te gaan. Dat is hier in het ziekenhuis. We bellen voor een afspraak en Dr. Deeprenda, de ENT dokter (Ear, Nose, Throat), verwacht me rond 19:15 uit kantoor. Daar aangekomen is het even zoeken waar we moeten zijn en zien we zeker 20 man in de wachtruimte. 'Oh oh dat gaat wel even duren.' We vragen het na bij een zuster en worden eerst op pad gestuurd om een ziekenhuisboekje bij de entree te kopen voor 5,- Teruggekomen en deze afgegeven worden we gelukkig al binnen 5 min geroepen. Een heel vriendelijke dokter geeft aan dat ik fungus en een dubbele infectie heb. Hij vraagt of ik hem vertrouw en wil helpen door stil te zitten zodat hij me kan beloven geen pijn te doen. Nou stilzitten dus maar. Hij mist een deel van het gereedschap dus hij verzint een andere manier voor het grondig schoonmaken van mijn oor. Hij schrijft een antibiotica kuur en druppels voor en wenst hij ons nog veel pelzier. Zo moet ik weer beter worden voor totaal 7,5 euro.

...Stress vrijdag
...Tihar festival
Vrijdag hebben we nog een laatste drukke dag voor we weg gaan voor het Tihar festival. Dashain en Tihar volgen dicht op elkaar en is qua belangrijkheid en vrije dagen vergelijkbaar met onze Kerst en Oud&Nieuw periode. Tihar is een vijf dagen durend Hindoe festival. Tihar betekent ‘Festival van licht’, er branden binnenshuis en buitenshuis overal lampjes. Dit festival gaat over eerbied voor mensen, goden én dieren… De kraai, de koe en de hond zijn in de ogen van de Nepalezen dieren waar mensen een intense relatie mee kunnen hebben en deze dieren hebben elk een dag die volledig aan hen gewijdt is en waarop ze worden verwend en vereerd. Naast deze dagen worden er op de vierde dag Goden vereerd en is dag vijf broers/zussen dag. Tijdens broers/zussen wordt er een speciale ceremonie gehouden die overal door het land gelijktijdig om 10:00 start, worden er kleurrijke Tika's aangebracht op het voorhoofd en geven ze elkaar traditionele cadautjes.

...presentatie
Die vrijdagochtend ochtend presenteren we (Shirley en de stagiair) de eerste guidelines. Een beetje spannend, maar iedereen reageert positief. Er zijn een paar feedback punten die we kunnen oppakken. De rest van de dag gebruiken we om nog wat voorbereidend werk af te ronden. Met de vraag hoe lang we na terugkomst nog hebben komt ook het besef hoe enorm de tijd omvliegt. We zijn er alweer ruim een maand en hebben dus nog maar een maand in Nepal te gaan :-(

...verdwenen folders
De middag verloopt echter wat gestrest want met het opschonen van de folders lijkt er een folder met veel templates verdwenen. En als er ook maar een kleine kans is dat deze weg is door een foute actie vanuit mij ga ik natuurlijk niet het festivalweekend in voordat het gefixt is. Samen met de soort van systeembeheerder gaan we op zoek. Hij begrijpt er niks van want er staat geen enkele log vanuit mij of iemand anders op de folder. Het raadsel van Googledrive. Zonder te begrijpen hoe of wat vinden we de folder gelukkig ergens terug. Direct voorgesteld om dan maar handmatige backups te maken op de Drive. En zo kunnen we met een gerust hart afsluiten en op tour!
Hierover meer in de volgende blog!

Video's

Wil je ons steunen en ook een bijdrage leveren?  Dit kan via de doneersite

1. Ferdy:
    26 oktober 2017
    Jullie vervelen je niet zo te lezen! Tijd gaat inderdaad snel zeg! Leuk om weer bij te lezen. Kus
  2. Lia & Teus:
    26 oktober 2017
    Hallo lieverds, wat hebben jullie weer een mooi verhaal. Wat doen jullie toch goed werk om voor kans arme kinderen onderwijs te regelen.
    Als ik jullie verhaal lees, leven jullie daar wel heel zunnig, denk maar eens aan de Nederlandse prijzen.
    Ik dacht dat jullie daar geen stress hadden, maar uit het folder verhaal blijkt dat jullie daar ook stress kennen.
    Jullie hebben een mooi interview / video reportage gemaakt .
    We kijken weer uit naar jullie volgende blog
    Liefs Lia & Teus
  3. Joke Dik:
    27 oktober 2017
    Super goed Wat jullie doen , fijn dat alllemaal te lezen ,ga zo door .
    Groetjes tante Joke