Part III - 1. Backpackend door Sri Lanka - het binnenland

3 februari 2018 - Ella, Sri Lanka

Bekijk ook onze vlog: https://youtu.be/pZgU5FvPDYY

We komen laat aan in Negombo. Tenminste voor ons nieuwe aangewende ritme is 0:00 zoals voorheen 3:00 uur s nachts aan voelt.
We rijden over ineens een heel goed wegdek naar ons verblijf, een stukje noordelijker van Negombo stad.

We duiken daar meteen het bed in. Ja je leest het goed: een bed! Wat een heerlijkheid, zeker nadat de matrassen op de grond in India steeds minder steun hadden, waardoor we eigenlijk op de grond lagen zonder matras.
We liggen heerlijk maar worden helaas heel vroeg gewekt. Het begint met een heel vrolijk muziekje - maar heel irritant in de ochtend ;-& Het leek iets van een wekker ofzo, blijkt de volgende ochtend dat dat een bakker rickshaw is, die vers brood rond komt brengen.

Acclimatiseren in Sri Lanka
De eerste dag willen we een hoop regelen voor onze reis begint. De dag voelt voor ons beiden een beetje bedrukkend nog: een raar gevoel in ons lijf, nog vers in het afscheid van India en weer helemaal wennen aan Sri Lanka: de currency, waar alles is etc. Maar Sri Lanka is schoon zeg, we wandelen op zoek naar een fietsverhuur om de bustijden uit te gaan zoeken zonder stofmaskers over het mooie wegdek.
De fietsen worden alleen per dag verhuurd, terwijl wij ze maar 1 a 2 uurtjes willen gebruiken, hierdoor vinden we het te prijzig ldus nemen een tuktuk. Einde middag spreken we af met Carola uit Nederland die haar reis in Negombo afsluit. Ze zit een half uurtje lopen van ons vandaan dus maken een strandwandeling naar haar toe. Super leuk elkaar hier te treffen en ook meteen wat mooie tips op te doen.

Roadtrip 1 - met de lokale bus
We dachten dat we helemaal terug naar het main bus station moesten maar de eigenaar van het verblijf, een Belg, geeft aan dat er ook in de buurt bus stops zijn. We lopen een ruime kilometer bepakt naar een bus station en net als we eraan komen komt er een van de 3 mogelijke bussen aangereden. Mooi geregeld. Voor 100 rupees pp, eur 1,20 leggen we de eerste 70km af naar Karangula om daar over te stappen voor het tweede deel van 120km naar Anuradhapura.
We rijden door de groene velden van Sri Lanka. Prachtig maar begint na 2 uur wel vervelend te worden dat je om de zoveel 100m stopt. Gelukkig heeft de tweede bus heel wat minder stops en zo komen we einde middag na een reis Ad 6-7 uur aan in ons verblijf voor 3 euro totaal.

Anuradphura
We frissen even op en gaan vervolgens naar Mihinthale. Ongeveer 15km van ons verblijf. Het is een van de belangrijkste bedevaartsplaatsen voor de boeddhisten in Sri Lanka. Heel veel treden omhoog komen we op een prachtige plek met fantastisch landschap uitzicht en drie mooie plekken: de Peace Stuppa, Een Buddha en een bergrots vanuit waar je prachtig uitzicht hebt. We bekijken bij de Stuppa zonsondergang en luisteren naar muziek van 3 monniken.

Op de terugweg stoppen we even bij een groentemarkt om te koken bij terugkomst. Dachten we...We hadden via de mail kunnen afstemmen dat ik de keuken kon gebruiken. We komen dus vrolijk aan en vragen waar de keuken is. Zegt de man bij de receptie heel leuk “je mag de keuken niet gebruiken”. Na een hele discussie en bijna de tassen gepakt te hebben en uitgecheckt mochten we dan toch eindelijk de keuken gebruiken. Het is dat we het niet meer zagen zitten om weer op zoek te gaan naar een andere plek.

Fietsen door Jetavanarama en Citadel
De volgende ochtend huren we twee fietsen. Nou dat stelt hier weinig voor, twee verroeste fietsen zonder versnellingen met een slag in de wiel waarbij je bij elke trap het idee hebt dat hij uit elkaar valt. Maar het rijd!
We fietsen naar Jetavanarama, een boeddhistische stoepa, gebouwd op de ruïnes van het Jetavana-klooster in de heilige stad Anuradhapura.
Ze vragen hier een belachelijk hoge, zeker voor hier, entreeprijs Ad 30 dollar pp. We gaan naar binnen en wandelen en fietsen door de prachtige tuinen, archeologische opgravingen en bekijken de oude stenen stoepa. Met een hoogte van meer dan 120 m is het, het op een na grootste gebouw ooit in baksteen opgetrokken met ongeveer 93.300.000 gebakken stenen. Erna stappen we weer op de fiets naar Citadel en vervolgens naar een grote bekende Buddha.
We picknicken met ons lunchbakje  op een rustig plekje bij een tempel en fietsen vervolgens door naar Sri Maha Bodhi, een tempel een van de oudste bomen ter wereld. Voor we het weten vliegt de dag om. Bezweet komen we terug, een zwembadje was nu wel lekker geweest, maar helaas hebben we dat hier niet, dan maar een koude douche.

Roadtrip 2 - naar Sigiriya en Dambulla
De volgende ochtend vertrekken we vroeg met twee locale bussen en we komen aan bij een ontzettend leuk en gastvrij guesthouse. Wat een service en verademing na ons verblijf en ontvangst in Anuradphura. We worden verwelkomt met thee.

Cave temples in Dambulla
Na even bij te komen van de busreis pakken we de bus een stukje terug naar Dambulla om de cave temples te bekijken. De entree is even zoeken en we moeten een hele klim maken om vervolgens aan de andere kant entree ticket te kunnen kopen. Een mooie wandeling omhoog komen we vervolgens aan bij de cave tempel. Enorme Buddha beelden en prachtige schilderingen in de grotten zijn de wandeling meer dan waard. We lopen een stuk naar beneden en komen daar bij de gouden Buddha aan.
We lopen van daar 2,5 km terug naar het busstation en doen onderweg uiteraard weer onze groente boodschappen voor de maaltijd van vanavond en morgen.

Lion rock 27-1
We staan vroeg om de lion rock te bekijken, maar niet vroeg genoeg want als we aankomen en willen starten met het beklimmen is er net een bus aangekomen met Amerikaanse  en Chinese bejaarden gestart waar we achter lopen...
Een hele haperige en trage klim naar boven. Maar boven heb je een mooi uitzicht. Helaas is het vrij bewolkt dus hebben niet een heel helder uitzicht. Voor de archelogie liefhebbers ook een fantastische plek maar na het vervolgens beklimmen van de little lion rock vonden wij de entree en grote lion rock eigenlijk niet waard. Little lion Rock heeft een leukere klim, veel minder druk en minstens zo mooi uitzicht. Wat een heerlijk plekje hier bovenop!  Mooie plek om even ons appeltje te eten :-) en de rest van de
Middag rommelen we wat bij ins guesthouse en schrijven we eindelijk onze vorige laatste india blog af. Alleen met de bijna geen WiFi lukt het plaatsen ons nog niet

Roadtrip 3 - Op naar Kandy
Hier worden we gelukkig niet wakker van blaffende honden, tempels, de bakkers Tuktuk, nee hier lijkt er ineens een invasie: blijken het een groep apen die over het dak rennen. Schrokken ons kapot ;-)
Dus ‘s ochtends vroeg wakker en nemen we de bus naar Kandy.
Ook hier komen we bij een super knus guesthouse aan en hebben hier ook een heerlijk balkonnetje. In de middag lopen we het dorpje in en bezoeken we de white Buddha, daarna wandelen we een rondje om het lake.

Kandy verkennen
De volgens ochtend joggen we omhoog langs de file van auto’s, tuktuks en stinkende bussen (het lijkt India wel ;-)  naar een viewpoint. Mooi uitzicht over Kandy, maar de lion rock was toch mooier. Na het ontbijt vertrekken we vervolgens naar de tooth tempel. Met de grote slagtanden van een olifant bij de tempel is ons al snel duidelijk waarom die zo heet. Als cultuur barbaren lopen we nog een snel rondje door het Buddha museum, waarin je langs de jaargetijden en landen loopt waar budhisne is ontstaan. Super mooi om de verschillen te zien.

Het was erg warm dus we besluiten met onze lunch bakjes de middag in de botanical gardens door te brengen. Als we net onderweg zijn begint het alleen enorm te regenen. Jak! Gelukkig wordt het al snel minder als we aankomen en genieten we van de prachtige tuinen met bomen en bloemen met vrijwel geen regen! Wat een heerlijke plek om te picknicken!

Roadtrip 4: Met de trein / bus naar Maskeliya
Vandaag zetten we de reis voort naar Maskeliya. Maskeliya was een plaats geweest waar we naar ontwikkelingswerk hadden gekeken bij Tea Leaf trust, een organisatie die jong volwassenen educatie geeft om de armoede cirkel in de theeplantages te doorbreken. De timings kwamen alleen niet overeen maar het leek ons wel leuk om tijdens onze reis de foundation / school te bezoeken. Een hele kleine retour vonden we dit zeker waard! De hele nacht regent het pepenstijlen. We zouden een lift krijgen van een van de mensen van het guesthouse naar het treinstation maar die is ineens spoorloos. Een aardige andere gast uit het guesthouse bied ons aan om ons weg te brengen want hij komt er onderweg naar zijn werk toch ook langs. Super fijn om zo toch ook droog over te komen. We staan in een rij te wachten tot het loket open gaat.
We hebben binnen een half uur onze kaartjes binnen en nu tactiek bespreken om de grootste kans op een zitplek te bemachtigen in de trein, deze schijnt namelijk altijd overvol te zijn en reserveren kan alleen ter plekke in Colombo of maanden van te voren.
De tactiek wordt; Shirley neemt de kleine tassen zodat ze snel naar binnen kan en Dennis de grote tassen. We staan verspreid opgesteld. Zodra de trein aankomt en nog voor hij stilstaat springt Shirley naar binnen en zo weet ze een plekje naast een local te bemachtigen die er ook al na een uurtje uit moet. Wat een mazzel! Zo genieten we van de prachtige natuur onderweg en komen we voor we het weten aan in Hatton.

Tea Leaf Trust Foundation
In de stromende regen vinden we de bus naar Maskeliya waar we een uur laten nog steeds in de stromende regen aankomen. We drinken een kop thee en vertrekken dan naar de school van de foundation 5 minuten bij het gastgezin vandaan. De dag verloopt daar iets anders vanwege examens en een holiday de volgende dag maar we krijgen een mooie rondleiding, informatie en helpen ook nog even mee met het nakijken van de examens. Erg leuk om deze plek gezien te hebben. Totaal anders weer dan de projecten die we gedaan hadden. We zijn er alletwee wel over uit dat we met de gedane projecten het meeste hebben kunnen doen en het dus een mooie keuze en timing geweest is.

Adams Peak en Maskeliya
Het regenen houdt niet op. Gelukkig is het vooral een reisdag maar vannacht wilden we Adams Peak gaan beklimmen.
We zetten de wekker om 1:15 en kijken of het droog is en dat is gelukkig het geval dus zo starten we de hike om 2:00 naar boven. De hike zou zo’n 3-4 uur duren. Het begint vrij rustig maar dan met enorme treden klimmen we naar boven. Net voor de top wordt er koffie en koekjes door monniken aangeboden/ wat super lief! En dan nog een kwartier verder komen we rond 4 uur, dus 2 uur later pas aan. En dat is net iets te vroeg want wat is het koud en guur. Maar we hebben het droog gehouden! Toch trekken we onze poncho’s aan voor de wind. Hele lokale gezinnen liggen onder dekentjes. En dan eindelijk ruim 2 uur later komt de zon op. Helaas te bewolkt om de echte sunrise te zien maar wat een pracht uitzicht over de bergen! Dus zeker niet voor niks geweest en wat een geluk dat het droog was. Ook de weg terug naar beneden blijkt prachtig, dat zie je op de heenweg in het donker natuurlijk niet ;-)

De middag relaxen we en besluiten nog even door de theeplantages en het dorpje te lopen. Het is een klein dorpje midden in de theeplantages met weinig toerisme. Wat een super knus dorpje. Alle mensen zijn super vrolijk. Jong en oud groet ons en vraagt naar onze namen of herkomst. Wat een geluk stralen de mensen hier uit - met zo weinig dat ze hier hebben. Als we terugkomen willen we eigenlijk weer terug naar het dorpje, gewoon om iedereen gezellig te groeten. Ook de mensen van het guesthouse zijn super lief. We mogen de keuken gebruiken en alles wat ze zelf koken laat ze ons proeven. Vooralsnog de meest vredige fijne plek tot nu toe!

Roadtrip 5: Prachtige reis naar Ella
Vandaag vervolgen we onze reis vanaf Maskeliya naar Hatton en met de trein door naar Ella. We pakken alleen de verkeerde bus, deze gaat niet naar het treinstation maar naar het busstation van Hatton. Gelukkig liggen deze maar 15 minuten lopen van elkaar vandaan en zijn we ruim op tijd vertrokken dus geen gestress om de trein te halen. We kopen onze trein tickets en gebruiken weer dezelfde tactiek om een plekje te bemachtigen als de eerste keer. Maar poeh! De trein is nu toch echt wel een stuk drukker, en er staan zelfs nog mensen in de trein vanaf Kandy (die staan dus al 2,5 uur). Shirley staat in een andere treinwagon als Dennis, maar middels oogcontact en gebaren proberen we te communiceren. Shirley heeft zich slim opgesteld naast 2 zittende lokale mensen - meeste kans dat die er eerder uit moeten. Ze vraagt waar ze naar toe gaan en  ze geven aan nog maar 2 haltes, dat zou top zijn. Via gebaren begrijpt Dennis die kant opbrengst moeten komen, maar met de backpacks en de drukte is er bijna geen doorkomen aan. Wanneer de lokale aanstalten maken om op te staan zetten we gelijk onze handbagage op de stoelen en gaan snel zitten, wat een mazzel! Binnen 15 minuten een goede zitplek naast het raam in een super volle trein. En dan alleen nog maar genieten! Alsof we door een levend schilderij voortbewegen: Wat een prachtig landschap om te zien. De treinreis van ruim 4,5 uur gaat dan ook voor we het weten voorbij en komen zo tegen 16en aan in  Ella. We blijken daar de keuken maar tot 18 te kunnen gebruiken dus gaan snel boodschappen doen en koken. Moe dat we zijn duiken we rond 21-22 in bed op Shirley’s oudejaarsavond.

Verjaardag in Ella
Moe worden we nog voor 6en wakker van geklop op de deur. Welke malloot wekt ons zo vroeg. We hadden de wekker pas een uurtje later staan. Dennis doet open en mompelt wat en we proberen nog even te slapen maar zijn nu wel wakker. En ik ben toch wel benieuwd wat ze zo vroeg kwamen doen. Wat een verrassing: een heerlijk gevulde fruitmand met een ontzettend lief gedicht van de Klevertjes uit Nederland. Wat een verrassing. Dat is vast niet makkelijk geweest want we wisten pas tot voor kort dat we in dit guesthouse zouden verblijven. Zo begin ik de dag toch een beetje jarig.

Ella Rock en Nine Arch
We staan vervolgens op en maken een lekker ontbijt van het fruit en stappen dan de deur uit op naar Ella Rock ! Een prachtige wandeling over en langs het spoor, door grasvelden waar we net als twee andere Nederlanders een beetje verdwalen. Maar met een wegwijzering van een local zetten we met zijn vieren de klim naar boven in. En dan een goed 1,5 uur later staan we boven op de top: wat een uitzicht. Heel jarig voel ik me verder niet maar een mooiere plaats kan ik en zo niet bedenken! En zo zitten we een half uur stil te genieten, schieten wat plaatjes en raken verder in gesprek met de andere twee Nederlanders. Super gezellig. En dan zetten we de afdaling weer in om in Ella stadje een lekkere koffie te vinden want vandaag mogen we buiten de deur drinken en eten voor mijn verjaardag. en we vinden zo waar een Starbucks variant Starbeans met soja melk! Wat genieten.
We eten ons eigen gemaakte lunch en besluiten richting Nine arch te lopen. We bedenken dat de trein nu ongeveer moet aankomen dus zetten aan het einde een sprint in. En zo komen we mooi op tijd om de fantastisch mooie brug te zien met de passerende blauwe trein!

Verjaardagsborrels
Inmiddels is jet einde middag en we besluiten onze tassen te pakken en ergens een cocktail te drinken. We hadden s middags al naar eettentjes gezocht dus de plek waar we de eerste cocktail gingen drinken wist blijkbaar nog door Dennis dat ik jarig was want n de cocktail gekregen te hebben gingen de lichten aan de happy birthday muziek aan en kwam er een taartje met een kaarsje mijn kant op. Super grappig! En nu voel ik me wel echt ren Bertje jarig. Erna op naar het tapasbarretje waar we gereserveerd hadden. Wat genieten wat kip en lekkere groente en een wijntje! En ook daar gaan na het eten de lichten uit, muziek aan en komt er een dessert met kaarsjes mijn kant op. Oké nu ben ik wel echt jarig. Het hele team vond het zo leuk dat ze allemaal mee op de foto wilden.

We besluiten op deze luxe dag nog een cocktail op de main street te doen en laten we nou net daar de Nederlanders van de middag tegenkomen en zo worden het niet 1 maar 4 drankjes en dan is het tegen 2 toch echt tijd om te gaan slapen. De cocktails en het late slapen zijn we niet meer zo gewend dus redelijk gaar ontwaken we een paar uur later om onze reis voort te zetten naar het National Park en de kust

1. Lia & Teus:
    11 februari 2018
    Mooi verhaal om te lezen, mooie foto's en ja, Nederlanders kom je overal in de wereld tegen.