12. Christmas, Work & New Year

2 januari 2018 - Goa Velha, India

Met de Kerst ruillen we de stoffige stad in voor een paar dagen aan de Westkust van India, Goa. Om erna uitgerust terug in Bangalore een paar kantoordagen te werken en het nieuwe jaar met een collega op een tuinfeestje in te luiden.

(Bekijk ook onze vlog)

Christmas in Goa
Zaterdagavond laat vertrekken we dan voor een lang weekend naar Goa, een badplaats in het westen van India. We verblijven in Noord Goa in het plaatsje Arambol.

Hoe dichterbij we komen, hoe meer we de heerlijke natuur ruiken. Wat een heerlijkheid na al het stof, uitlaatgassen en verbrande plastic! We komen laat aan in een afgelegen homestay in een knus basic hutje. Hier kan ook nog wel een stofdoek door en de kakkerlakken staan ons weer vrolijk opwachten in de badkamer. Maar voor nu duiken we neer op bed. Een gelukkig hoog houten blok met een matras erop, mochten de kakkerlakken de badkamer uitkruipen. 'S nachts worden we regelmatig wakker van geritsel in de bosjes en natuur achter ons hutje.

Exploring Arambol
De volgende ochtend vragen we ok handdoeken en een doekje of dat ze er zelf nog even goed wollen kijken. De eigenaresse is laaiend erop haar medewerkers en voor we te weten word er schoongemaakt.

We besluiten de omgeving te ontdekken en zo lopen we in 20 minuten richting de drukke straat en het strand. en je zou denken dat we het inmiddels gewend waren, maar de koeien op straat blijven bijzonder. We hebben hier meteen al meer blanken gezien dan de gehele 3,5 maand hiervoor. En de plaats doet zich eer aan: een echte hippie stad.

We doen wat boodschapjes en wandelen terug naar ons hutje waar we 1 pan, 2 bordjes, 1 mes en een inductieplaat konden lenen en zo proberen we in die aluminium kookpan ipv uitsmijter maar een scrumbled groente lunch prakkie te maken.

Na de lunch wandelen we een klein half uurtje terug naar het strand. Wat heerlijk om hier even in een korte broek en hempje te kunnen lopen en erna zelfs in bikini op het strand te kunnen liggen. Hier mag dat. Kan ik mooie  die witte t-shirt en broekjes een stukje wegwerken Er zijn ook enorm veel toeristen hier. We hebben in al die maanden bijelkaar nog hiet zoveel blanken gezien. Al snel blijkt dat het toch niet overal fijn is als vrouw zijnde in minder kleding. Op de drukke stranden waar veel Indiase mannen zijn voel je je van top tot teen bekeken en sommige proberen stiekem foto’s te maken. Niet heel fijn! Snel wat aan en morgen maar een rustiger stukje opzoeken. We lopen terug over het strand en besluiten 1 drankje te bestellen ter ere van kerstavond :) Ons kerstavondmaal is wat minder uitgebreid dan normaliter in Nederland.. met ons enig kookpannetje maken we bloemkool, een groene Indiase groente met ui en chilipeper en proberen dat enigszins te roerbakken. De smaak is wat flauw, maar prima. We hebben enige weken terug op de wijngaard een fles wijn gekocht die we tot vandaag bewaard hebben, die trekken we er mooi bij open. Door een weer beetje luxe te proeven, beseffen we ook weer hoe goed we het eigenlijk hebben in Nederland.

Christmas day
Goa sightseeen op de motor
Op 1ste Kerstdag kunnen we de motor van het verblijf gebruiken en toeren rustig richting het zuiden van Goa. We gaan eerst op zoek naar plekje om ‘s avonds voor 't eerst uiteten te gaan voor Kerst. We hebben wat aanbevelingen gevraagd en bezoeken de verschillende restaurantjes en reserveren alvast een tafeltje. We rijden langst de kust en zien onderweg mooie strandjes en rijden door bosrijke straatjes overdekt door prachtige bomen. Heerlijk rustig toerend in onze korte broek. We stappen af voor een strandwandeling en settelen neer om te 'lunchen' met een paar meegebrachte wortels. We moeten natuurlijk ergens compenseren voor het uiteten vanavond ;-) Aan het einde van de middag bezoeken we nog een oud Fort genaamd Chapora, waarna we naar huis gaan om ons op te frissen en om te kleden voor ons kerstdiner.

Onze kleding moet alleen wel even gewassen worden met al het stof tijdens het toeren- maar uh waar en hoe? Nou, we hebben tenslotte 1 pan: hop water op het vuur, koud waterbij, kleding erin en wassen maar. Waar 1 pan al niet goed voor kan zijn :-)

Een echt kerstdiner op het strand
We stappen erna fris weer op de motor naar het restaurant wat ongeveer 20 minuten van ons verblijf vandaan is. Het is een Frans/Indiaas restaurant genaamd La Plage en staat bekend om de vis gerechten. We kijken er super naar uit om na 3 maanden weer eens een stukje vis te eten. We hebben een tafeltje onder de palmbomen op het strand, een hele andere kerst beleving dan normaal. En mijn god wat is het eten heerlijk! We blijven het hele bord lang hmmm-en en jammen, tot de laatste kruimel likken we nog net ons bord niet leeg. Wat leer je zo een goed bord eten waarderen.

Chill dagje
Dinsdag (2de kerstdag) houden we een lekker chill dagje. We liggen wat langer op bed en blijven vandaag bij het zwembadje en rusten lekker uit (voor het eerst trouwens legaal en geen zwembad crash). De wereld blijkt wederom vrij klein, we spreken een paar vrienden van de eigenaar van het verblijf welke ook aan het zewembad liggen vandaag. Een van hen blijkt een goede vriend van onze colega Akash te zijn. Aan het einde van de middag lopen we nog even naar de winkelstraat en slenteren we rustig langs de winkeltjes. Arambol is echt een leuk, gemoedelijk en gezellig dorpje. Nadat we thuis weer een fenomenaal gerecht voor het avond eten hebben gemaakt in onze multifunctionele pan sluiten we de avond af met een kerstfilm.

Sightseeing woensdag
Vandaag lenen we weer de motor van het verblijf en doen we nog wat meer Sightseeing rondom Goa. In de Lonely Planet hadden we gelezen dat er in Anjuna een leuke en gezellige Flea market zou zijn. We touren rustig die kant op en slenteren daar wat rond. Wanneer we het gezien hebben stappen we weer op en rijden dan terug richting Arambol om vervolgens noord Goa te bekijken. Het noorden van Goa is erg groen, er zijn veel bomen en je waant je een beetje in de jungle. De eigenaar van ons verblijf had ons ook getip om te gaan kijken bij Hillrock, een lokaal restaurantje boven op een berg met mooi uitzicht over het water en een strand. We maken een korte stop en genieten inderdaad van een mooie view. Nadat we nog een fleswater hebben besteld voor onderweg vervolgen we onze tour weer. We rijden naar Querim Beach, het strandje waar we net vanaf de berg over uitkeken en gaan daar lekker liggen op het strand tot de zon onder is. De avond gebruiken we om onze tassen weer in te pakken, want morgen is het al weer tijd om terug te gaan naar Bangalore.

Back to Bangalore
De dagen zijn weer voorbij gevlogen. De tassen staan gepakt en het is tijd om weer terug naar Bangalore te gaan. We ontbijten 's ochtends vroeg lekker bij het zwembad en liggen nog een uurtje in de zon voordat we vertrekken. Hoewel we nu "pas" zo'n 2 maanden in Bangalore wonen voelt het toch weer echt als thuis komen. Door het reizen is de dag al weer bijna voorbij, we pakken dan ook snel onze tassen uit en doen nog wat boodschappen. 'S avonds gaan we op tijd naar bed want morgenvroeg mogen we weer aan de bak op kantoor.

Office dagen
De wekker staat vandaag vroeg want er moet weer gewerkt worden. We gaan naar de head office want daar is vandaag iedereen aan het werk. We werken aan de voorbereidingen voor het festival of science en hebben een meeting met Akash en Shukla gepland staan. Er wordt erg inefficiënt gewerkt op kantoor. Alles gaat maar op zijn beloop en er wordt veel afgewacht. Zo zou onze meeting starten om 13 uur, maar dat werd uiteindelijk pas 17.30 uur! Zelfs na meerdere malen aangeven dat we wilden starten hadden ze steeds wel een reden om te zeggen, nee het wordt wat later.... Uiteindelijk gaan 's avonds om 18.45 uur naar huis en hebben we er weer een aardig dagje werken op zitten.

Office day from home
Zaterdagochtend beginnen we eerst vroeg met een uurtje sporten. Thuis gaan we daarna weer verder aan de voorbereidingen en werkzaamheden voor het festival of science. Dat de stroom regelmatig uitvalt dat weten we al, maar vandaag was het echt feest.... 4 uur lang stroomuitval. Het begon precies op het moment dat we voor de lunch net starten met het bakken van een eitje. Daar staan we dan een rauw ei in d epan wachten tot de stroom aangaat. En ook vervelend omdat we juist druk zijn voor het werk en dus ook 4 uur lang geen internet hebben. We beleln rond, maar het kantoor is vandaag ook dicht en daar is ook geen stroom. Gelukkig hebben we de ochtend wat kunnen doen en houden het aan het einde van de middag voor gezien. We halen nog wat boodschappen ook voor oudejaarsdag en hebben samen een relaxte avond met een Netflix serietje. Nog even genieten ook van de rust thuis, want na het weekend komen er weer 2 nieuwe huisgenoten.

Oudjaarsdag
Oudjaarsdag, het gevoel van oudjaarsdag leeft hier net als Kerst niet echt. Akash, onze collega, heeft ons uitgenodigd om samen met hem en een paar vrienden en familieleden oud en nieuw te vieren bij hem thuis maar gister liet hij weten dat de plannen niet doorgaan omdat zijn moeder  ziek is. Hij zou nog kijken voor een alternatieve locatie maar hebben nog niks gehoord. We hadden al wat boodschapjes gehaald om mee te nemen, dus worst case maken we er samen een gezellig avond van. De clubs zijn hier zeker voor Indiase en vrijwilligers begrippen onbetaalbaar. Je betaalt pp zo tussen de 3500 en 5000 rupees per persoon- dat komt neer op 50-75 euro. We gaan aan de gang met ons vorige blog en net als we nog een andere collega willen polsen krijgen we begin van de middag een telefoon je dat het huis- of beter gezegd tuin feestje verplaatst is naar een vriend. Leuk! We halen nog wat boodschapjes en zijn rond 20-en klaar om te gaan.

We starten met een klein gezelschap heerlijk in de tuin. Naarmate de tijd vordert wordt het drukker. Er wordt een kampvuurmusical of eerder kamprook gemaakt. Een aantal vrienden zijn super open en gezellig en een aantal een beetje afzijdig. Maar als je vervolgens een gesprek aangaat, worden ze volledig open. Super gezellige avond. We hadden een lokaal flesje bubbels meegenomen om voor het idee om 0-en te openen. We beginnen met kleine glaasjes en de rest drinkt een slokje uit de fles, zodat iedereen wat heeft. Grappig om te zien hoe iedereen hier vrij snel dronken word.
Na 0-en wordt het nog drukker. Ineens worden we ook herkend- blijkt het iemand van de sportschool te zijn. Kleine wereld weer. We proberen nog een paar belletjes naar Nederland en dan houden we het rond 3:30 voor gezien en vertrekken we huiswaarts.

Nieuwsjaarsdag
Nieuwjaarsdag worden we ondanks we rond 4-en op bed lagen erg vroeg wakker, rond 8-en. De vuilnis rickshaw maakt een herrie en we zijn het late slapen en late opstaan niet gewend. We zitten nog echt in het vroege ritme. We staan op luiden het nieuwe jaar mooi in op het dakterras, waar we plat op een matras proberen te liggen tot we mensen horen (want zonnen mag hier eigenlijk niet). We maken een kleine wandeling en komen een vegan vers ijs maak tentje tegen, zo starten we het jaar fris. We besteden vandaag tijd aan een terug- en vooruitblik: we hebben beiden nagedacht en opgeschreven waar we trots op zijn van elkaar en onszelf, waar we verbeterpunten zien voor 2018 en wat onze ambitie voor 2018 is. Super fijn om hier eens de tijd voor te nemen. Waar 2017 in het teken van ontwikkeling stond, staat 2018 in het teken van liefde op alle vlakken: mezelf, mijn omgeving en voor hetgeen ik doe op werkvlak.

Dat begint natuurlijk al mooi hier bij Parikrma waar Love, Explore, Excel de kernwoorden zijn. En met de liefe die we hier kunnen geven aan- en terugkrijgen van de kinderen van Parikrma.

Video:
Bekijk ook onze vlog: https://youtu.be/nSz04HGl-gM

1. Nita en Kees:
    Leuk filmpje! Jullie ook een fantastisch 2018 gewenst
  2. Joop klever:
    7 januari 2018
    Idd. Een leuke video en foto's met een mooie impressie van de feestdagen in Goa.
    En ook nogmaals van ons een fantastisch 2018 toegewenst. Xxx pa en ma
  3. Sushma:
    7 januari 2018
    Ik heb weer genotenvan jullie reisverhaal!
    Prachtige foto's
  4. Lia & Teus:
    8 januari 2018
    Weer een leuk verhaal hoe kerst en oud en nieuw gevierd wordt in India.
    Fijn dat jullie de kerst gevierd hebben in Boa en lekker hebben rond getoerd op de motor.
    Goede voornemens voor het nieuwe jaar, liefde op alle vlakken.
  5. Ferdy:
    15 januari 2018
    Hier wat liefde uit NL 💕😘. Succes met de laatste week in India en dan lekker genieten. X