10. Back to school

11 december 2017 - Bangalore, India

(bekijk ook onze vlog)

Terug naar de schoolbanken (uh grond)
Onze eerste schooldag op de Sahakar nagar school, super leuk. We hebben de introductie met het schoolhoofd, het hoofd van college en Akash pas om 9:30 gepland staan, dus we beginnen ervoor de dag op onze basic sportschool, een ontbijt, ons handwasje en zo starten we de dag fris en fruitig.

Junior college introductie
Een leuke ontmoeting en tal van ideeen die ook Kalpana voor ons heeft voor junior college. Het idee is dat we de Business Studies voor Grade 11 oppakken en voorzien van voorbeelden, video’s, do’s en don’ts en dit materiaal vervolgens ook als respurce packs achterlaten zodat het vaker gebruikt kan worden. Super leuk en spannend. Woensdag de eerste les al. Waar te starten?!!! We krijgen een lesboek mee en spreken met een van de leraren over wat er al behandeld is en wat mogelijk interessante topics zijn. En zo kunnen we starten aan onze introductieles.

Remedial introductie - jonge kinderen
Na de junior college besproken te hebben, spreken we met Merlyn, zij gaat over de resource invulling van de jongere klassen. We kunnen voor Grade 3-5 de remedias oppakken voor Engels en wiskunde. Remedial houdt een soort van bijscholing in. Kinderen die moeite hebben en of achterblijven nemen we mee uit de klas en helpen we door persoonlijke aandacht. Soms is aandacht of het herhalen al genoeg. Dat ervoeren we vorige week ook al even toen we Grade 2 Math op de andere school bijwoonden. We stellen een tijdsschema op waar de remedial hoofd ons vervolgens op kan inplannen en de namen van de betreffende kinderen aan ons kan doorgeven.

Lunchtijd
Dan is het tijd voor lunch. Dennis kan mooi mee eten met het eten op de school. De kinderen krijgen drie maaltijden op school. Enerzijds als stimulans dat ouders ze ook naar school laten gaan, anderzijds voor de gezondheid en concentratie. Dit wordt grotendeels gesponsord vanuit een nutrition organisatie en het laatste deel wordt door Parikrma betaald vanuit de foundation. Op maandag wordt er zeker 1,5-2 keer meer ontbijt verzorgd dan op andere dagen omdat sommige kinderen de zondag dat ze niet naar school zijn, thuis niet te eten hebben. Heel heftig om te horen.
Aangezien het met name rijst of roti’s zijn neemt Shirley een eigen bakje met eten mee. Vandaag een bakje met groente omelet die we in de principal Office opeten.
Na de breaks worden de kinderen netjes opgelijnd en worden ze per klas geroepen om met de leraar/lerares terug naar de klas te gaan.

Business Studies voorbereidingen
We maken vervolgens kennis met de Business Study leraar en vertrekken naar huis om het een en ander uit te werken en ons rooster compleet te maken. Al snel blijkt dat er behoorlijk wat tijd in de voorbereiding gaat zitten voor iig de business studies en wellicht ook remedials: uitzoeken waar de studenten zijn, theorie ernaast houden, verschillen met NL/India achterhalen, leuke filmpjes en voorbeelden opzoeken, topics bepalen etc. En ook vanuit het Office werk wordt er steeds meer aan ons gevraagd. Super leuk dat ze allemaal zo enthousiast zijn natuurlijk maar we merken nu al dat het wel heel veel hooi op onze vork is. Maar even goed naar een realistische scope kijken. We stellen daarom alvast voor om iig een klas per week voor junior college te doen want anders hebben we per week al twee lessen voor te bereiden. En zo werken we de eerste avond al meteen over :-)

Remedial observaties
De dinsdag starten we de dag wederom vroeg en beginnen we op school met het observeren van de eerste lessen. Het is nogal rommelig op de scholen want veel van de leraren zijn op training deze week en met de invallers lijkt het rooster ook iets verschoven. We starten met observeren in Grade 3 Engels (6 jaar ongeveer). We zitten tussen de kinderen en na de uitleg van de invalster proberen we direct in de klas wat kinderen te helpen.

Na de eerste twee lessen worden we geroepen want Indira de dame die bij ons gaat schoonmaken kon alleen dit tijdstip. Het is gelukkig dichtbij dus we lopen met haar naar huis en werken gelijktijdig door vanaf de computer. Erna weer terug naar de school voor nog een paar jonge klassen. Nadat we de meeste klassen gezien hebben vertrekken we weer snel naar huis voor de voorbereiding van onze introductiepresentatie morgen. Ons idee is om onszelf en ons land/stad van herkomst kort te introduceren en onze Nederlands business achtergrond. Erg leuk om te doen maar om het een beetje flashy en dynamisch te maken een hoop tijd. En zo werken we ook de tweede avond over tot een uur of 21. Dat moeten we toch anders gaan doen :-)

Volledig meedraaien
Vandaag gaan we dan echt volledig zelf aan de gang met de kinderen. We starten de dag met het voorbereiden van onze presentatie en remedials. Als eerste staat Engels Earth op de agenda. Alles klassen hebben een planeten naam en Earth is Grade 3. We krijgen 4 namen door van kinderen die achter lopen en die pakken vrolijk hun spullen om mee te gaan. Alle andere kinderen vragen of ze ook mee mogen. Het is blijkbaar iets wat de kinderen ook leuk vinden. De lerares geeft ons aan waar ze zijn qua les en vraagt ons te focussen op tussenwoorden, zoals op, onder, boven etc.
We lopen naar een ruimte die leeg is en strijken neer op de grond in 2 groepjes van 2. We hebben meteen al een draak te pakken want die kan geen 2 seconde stil zitten en concentreren. En dat terwijl het andere meisje juist heel veel aandacht nodig heeft. Aangeven dat als ze niet wilt oefenen we terug naar de klas gaan heeft blijkbaar een goed effect en zo kunnen we met blokken van een paar minuten toch door. De kinderen hebben vooral moeite met de juiste invulling van over en boven. Want zo schrijven ze zinnen met “ My book are over the table”. Met voorwerpen als gummen pennen steentjes en papiertjes proberen we de verschillen te visualiseren. Best lastig voor ons ook want sommige dingen zijn voor ons zo natuurlijk dat het goed zoeken is hoe dit uit te leggen.

Na Engels hebben we Wiskunde. Met drie kindjes, waarvan een dezelfde als Engels gaan we weer apart en beginnen we met een oefening uit het boek. Door de invallers weten we hier nog niet echt waar op te focussen. Nog een beetje zoeken dus. En een aardig rommeltje in de klassen hierdoor.

Junior College
Na de wiskunde remedial vertrekken we snel naar beneden naar de ‘virtual room’. Dat is de presentatie ruimte. Dat wil hier zeggen: Een grote lege ruimte met een groot scherm. De lagere klassen hebben een ander tijdsrooster dan de junior college dus de aansluiting qua tijden is wat gepuzzel. De lagere klassen duren maar 40 minuten, de hogere klassen 55.

Suman de computer leraar hier helpt ons de beamer klaarzetten en langzaam stromen er 30 15-16 jarigen binnen. Best spannend dit voor deze leeftijd- heel anders dan bij die kleintjes waar je weinig verkeerd kan doen. Maar de presentatie wordt goed ontvangen. Het is sowieso leuk voor ze iets anders dan in de klaslokalen voor een bord om nu naar filmpjes en slides te kijken en luisteren. Opvallend hier is dat de jongens bij elkaar en de meisjes bij elkaar zitten. We vragen aan iedereen zich ook kort voor te stellen met hun naam, hobby en hun droombaan. Heel verlegen wordt er zachtjes wat gepraat en zien we bijna niet wie er praat. Aangezien wij ook staan vragen we degene die zich voorstelt ook op te staan zodat iedereen weet wie er praat. Ook tijdens de presentatie zijn er weinig vragen en antwoorden. We vragen bijvoorbeeld of zij geïnteresseerd zijn in specifieke onderwerpen zodat we die nog kunnen opnemen in het lesprogramma, waar vrijwel geen antwoord op komt. Maar na de les komen er ineens wel leerlingen naar ons toe met hele gerichte vragen. Ze durven een op een toch meer te vragen. We krijgen in ieder geval leuke eerste reacties - ook van Suman op de presentatie. De eerste en makkelijkste overleefd :-)

Ter voorbereiding op de volgende presentatie spreken we met een van de Business Studies leraressen en zij vraagt meteen waarom we alleen de C-sectie hebben en niet ook de A en B klassen. Ze zou het leuk vinden als we ons programma aan alle drie de klassen kunnen geven. Dat lijkt ons ook leuk en een goed plan want het materiaal en presentatie hebben we dan toch al voorbereid. Dan kunnen we ons op een topic per week focussen en aan drie klassen geven. Maar dat wordt wel even puzzelen qua rooster.

Laat de zon maar schijnen
‘S avonds werken we toch weer door aan onze volgende presentatie. Inmiddels is het weer ook wat beter geworden. Daar merken we overdag weinig van zo op de lange dagen maar we zijn we alsnog heeeeeeeel blij mee. Vorige week met de bewolkte regenachtige dagen hadden we namelijk alleen maar koude water: dus koud douchen en koud kleding wassen, schoonmaken etc. We dachten eerst dat onze huisgenoten te lang douchten :-) Maar nu jippie: warm water en wat heerlijk douchen en de kleding wordt veel schoner. We hebben namelijk warm water op zonne energie. Laat die zon dus maar schijnen!

Rommelige en mooie indrukken
De donderdag 7-12 starten we met een remedial wederom Engels Earth. We besluiten de tweetal groepjes anders in te delen voor iets meer rust en dat werkt al een stuk beter. We merken wel dat een van de meisjes veel meer achter loopt en het lastig vindt om in een groepje te werken. En dan hebben we het hier nog maar over 4 kinderen gelijktijdig. We besluiten volgende keer wellicht met haar apart aan de gang te gaan.
Na deze remedial zouden we eigenlijk PE Sun (gym kindergarten) hebben, maar vanochtend sluiten we eerst aan bij een van de business studie lessen om meer gevoel te krijgen bij het lesmateriaal en niveau. Grappig om te zien hoe iedereen met iets anders bezig is: de een is ijverig aan het opletten, de ander is huiswerk van een ander vak aan het afmaken, een ander is aantekeningen aan het over pennen, de ander ligt half te slapen en anderen zijn stiekem aan het fluisteren.

Na deze les zouden we doorgaan met Mars wiskunde (Grade 4). In verband met het gekke rooster deze week waren zij echter vroeg naar huis. We gebruiken dit uur om met andere leraren en remedial begeleider te praten om ideeen op te doen over hoe zij de lessen invullen en wat de evt regels zijn bij wangedrag. Een Engelse dame die met haar man als expat is meegekomen heeft mooie input en we mogen ook wat oefensheets en stiften van haar gebruiken. Dit kunnen we in de wiskunde les na de lunch bij Grade 3 meteen toe passen. We geven de kinderen 10 min de tijd om zoveel mogelijk vermenigvuldig tafels in te vullen en de volgende les te kijken of ze hun persoonlijke record kunnen verbeteren. En zo ja krijgen ze een stickertje - wat hier best ongekend en dus heeeeeel bijzonder is.

Super gemotiveerd gaan de kids aan de gang. Ondertussen zoeken wij een spelletje die ze erna kunnen doen als wij de sheets nakijken. Met behoorlijke verschillen tussen 40 en 93 krijgen we wel een beetje gevoel in het niveau van de kinderen en waar op te focussen. Het spelletje gaat niet helemaal saamhorig. Iedereen wilt zo vaak mogelijk de beurt, pionnetjes (lees propjes) verzetten en het rupee centje op gooien. En voor we het weten is de les alweer voorbij.

Als laatste hebben we vandaag Engels Asteroid (Grade 5). De invalster vraagt of we willen focussen op questions and answers. We hebben leuke dobbelstenen van de Engelse dame geleend die we ook meteen kunnen gebruiken. We zitten in een kring en laten de kinderen om en om met 2 stenen dobbelen waardoor er twee plaatjes verschijnen. Afzonderlijk schrijven ze in hun schriftje een zin op waarin de woorden van de afbeeldingen moeten voorkomen. Ze vinden het een super leuke oefening. En ook hierdoor krijgen wij meteen een goed gevoel over het niveau en waarop te focussen. De een heeft nog heel veel moeite met spelling, de ander kan fantastisch mooie zinnen maken maar mist de kennis nog van de voegwoorden. Maar bovenal geldt voor alle kinderen die we gezien hebben is dat er veel onzekerheid is. Eerst alles willen checken voor ze schrijven, bang om fouten te maken. We focussen ons dus ook heel erg op dat het oke is om fouten te maken, dat we daar alleen maar van kunnen leren en zo laten we de kinderen het in ieder geval proberen.
We sluiten de les af en merken dat het wel echt een zooitje is. Sommige klassen leeg en bepaalde kinderen die achterblijven omdat die nog niet naar huis kunnen want die moeten wachten op de schoolbus. Een meisje is heel lief een klas aan het opruimen en andere zijn in het rond aan het rennen.

We zoeken nog een leraar op van business studies om beter gevoel te krijgen over de stappen hier bij het opstarten van je bedrijf voor onze 3e bedachte les. Hij zegt laten we het de kinderen zelf vragen - meteen een mooie test, en zo wonen we zijn klas bij en antwoorden de kinderen enthousiast alle opties.

Voorbereidingen in de avond
Enthousiast van vandaag door de eerste indrukken en een veel beter gevoel waar op te focussen gaan we naar huis en aan de slag. Voor de business studies proberen we de input te verwerken en voor de remedials gaan we op zoek naar leuke en leerzame oefeningen die we kunnen gebruiken. We vinden leuke worksheets op een site. En voor we het weten is het zo weer 21 uur.

Head office dag
De vrijdag is het head Office dag. Gelukkig is de head Office op loopafstand ook. We besluiten te starten met de 3e business study les waar we Business Plan als topic hebben bedacht. We willen voor deze lessen wat vooruit werken omdat daar het meeste tijd in zit. Dennis moet tussendoor nog even langs school om daar ons internet te regelen en kan dan daar meteen lunchen. Voor we het weten is het alweer einde middag en komen we niet meer toe aan de Office activiteiten. Die doen we het weekend dan maar.

De Office zit vlakbij wat winkels en we besluiten via een Indiase sweet store terug naar huis te lopen. Veel van die Sweets kan Shirley ook eten: gemaakt van chickpea of linzen en heel veel suiker, maar wel lekker. Dus we halen een doosje lekkers en werken thuis nog even door. Rond 18 staat Sam een leraar uit Engeland voor de deur om een drankje te doen. Hij had ‘s middags voorgesteld om ergens buiten de deur wat te gaan eten en drinken, maar gezien wij hier ook geen inkomsten hebben geven we aan dat buiten de deur eten voor ons geen optie is.  We merken dat het hier lastiger is om te leven zonder inkomen tov Nepal. Dit komt omdat er in Nepal vrijwel helemaal geen luxe beschikbaar was, maar dat je daar hier wel mee geconfronteerd word op bepaalde plekken. Aan de ene kant heb je de blikken huisjes en aan de andere kant fancy winkelcentra met restaurants en koffietentjes. Als je het dan ziet zou je ook wel ngo een x die Starbucks of een x dat stukje vlees willen. En als je het niet ziet mis je het eigenlijk ook niet of iig minder. Zo krijgen we - in natuurlijk totaal andere mate- wel een beetje het gevoel hoe lastig dit helemaal wel niet moet zijn voor armen die helemaal geen middelen hebben.

We hebben vandaag heel veel mazzel want Sam heeft een fles rode wijn mee die zijn moeder tijdens een bezoek een paar dagen eerder had meegenomen. Zo en lekker dat die is- Dat was genieten!

Sport en event zaterdag
Zaterdagochtend is tijd om weer even wat aan sport te doen. We weten de half kapotte apparaten en gewichten inmiddels te gebruiken, maar nhu even tijd voor cardio. Middels verschillende oefeningen hebben we zelf een functional training samengesteld en via YouTube zoeken we bijpassende muziek op met 20 seconde actieve muziek en 10 seconde rust. Na een klein uurtje houden we het voor gezien en gaan we uitgeput maar voldaan naar huis. Thuis aangekomen klappen we de laptops maar weer open op het dakterras om nog even te werken en onze meeting voor maandagochtend met Akash voor te bereiden. In de middag zijn we uitgenodigd voor een event van Parikrma en de Singapore Foundation waarbij een aantal leraren welke hebben meegedaan aan een masterclass math en science een certificaat uitgereikt en waarbij het 3 jarig samenwerkingscontract op het gebied van Science wordt onthuld.

Bijkom zondag
Zondagochtend hebben we een heerlijke luie ochtend. We hadden geen wekker gezet maar zijn wederom wel vroeg wakker. We kijken op bed een Netflix serie en schrijven onze vorige blog af. Zo dat hadden we ook echt even nodig met alle indrukken lange dagen. Buiten is het heerlijk weer en we zoeken op internet een hotel op met zwembad om daar de middag de laatste uurtjes lekker door te brengen. Bij ons op het platte dak is het namelijk niet toegestaan om te zonnen, de locale mensen snappen hier niet dat je in de zon gaat liggen. Enige tijd geleden heeft de verhuurder verontwaardigde reacties gehad van enkele buren toen vorige volunteers op het dag lagen te zonnen...maar dat waren dan ook wel een 6tal blanke dames ;-) toch anders dan een met een kale blanke man ;-)

Luxe zwembad crash
Na wat zoeken komen we uit bij een luxe ITC hotel en we wagen de gok en nemen er een rickshaw naar toe. We wandelen naar binnen alsof we gasten zijn, maar oops we lopen de verkeerde kant op. En net alsof we de weg wel weten de andere kant weer op. Het hotel is vele malen luxer dan we dachten dus een beetje angstig lopen we naar buiten. Daar wordt meteen een bedje en handdoek voor ons gepakt.  Het voordeel op dit soort plekken van blank =toerist zijn. Zo hebben we er een heerlijke gratis relaxte dag en gaan we aan het einde van de dag uitgerust naar huis.

We zijn weer vol energie voor de nieuwe week!

Video:
Bekijk ook onze vlog: https://youtu.be/F5qUZbVmrII

Steunen?
Wil je ons deze organisaties helpen steunen en ook een bijdrage leveren?  Dit kan via de doneersite

1. Ferdy:
    23 december 2017
    Lees zo een nieuwe roeping als lerares en leraar. Gaat jullie goed af zo 😁. Fijne feestdagen 😘
  2. Lia & Teus:
    25 december 2017
    Mooi verhaal, nieuwe baan in Nederland als jullie straks terug komen.
    Fijne kerstdagen 🎄en lekker genieten aan zee en van de zon 🏖🥂
  3. Maria:
    25 december 2017
    Nou meester en juffrouw zijn gaat jullie goed af.
    Heel veel succes met dit nieuwe project.
    Groetjes van ons.