8. Taste of Indian smog

21 november 2017 - Delhi, India

Vertrek uit Nepal
De laatste ochtend in Nepal, de tassen staan gepakt, alleen nog de laatste spullen voor de handbagage en we zijn klaar om te vertrekken, op naar ons nieuwe avontuur. De luchthaven van Kathmandu is klein en chaotisch. Het is erg druk en bij binnenkomst worden gelijk alle tassen gescand, dit zorgt gelijk voor een wirwar van mensen en koffers. De mensen wachten ook niet netjes in een rij, maar proberen net als in het verkeer continu voor te dringen. Bij de douanecontrole zijn er aparte rijen voor vrouwen en mannen en wordt de handbagage nogmaals gecheckt. Na de douanecontrole komen we in een hal uit met alle 4 gates. Met maar een paar stoelen zit en hangt iedereen door elkaar. Er is ook maar 1 heel klein winkeltje, waar de prijzen nog duurder zijn dan in Nederland... Hier neergestrand  overdenken we 5 punten die we gaan missen en 5 punten die we totaal niet gaan missen:

Wat gaan we missen

• Onze Lalitpur guesthouse kamer (hard maar een bed)
  • Onze Ole Nepal collega’s en lunch op kantoor
  • De Hashrun
  • De natuur en rust in de bergen
  • Onze beweging voor onze wandeling van en naar kantoor

Wat gaan we zeker niet missen

• De stof/stofmaskers
  • De verkeersdrukte
  • Het eeuwige onderhandelen
  • De drukte in de keuken om te koken van de laatste weken
  • De 9 tot 5 mentaliteit

En dan, op naar Delhi
Goed ingelezen in de Lonely Planet weten we op Delhi vluchthaven direct een prepaid Police Taxi station te vinden. Vanuit hier kunnen we voor een fixed bedrag zonder te hoeven onderhandelen met de taxi. Super fijn! Uiteraard proberen ze alsnog extra geld af te troffelen. We dachten dat het in India makkelijker zou worden qua eten voor Shirley, maar niks is minder waar. Als je hier groente besteld krijg je een heel sausige curry: daar word je flink misselijk van als je dat niet met iets van rijst kan eten. Dus met een misselijk gevoel het bed in. Maar wel op een groot en zacht bed.

Dag 1: Old Delhi verkennen als Bollywood ster (15/11)
We hebben het geluk dat de enorme smog vandaag ietsje minder is geworden, waardoor we gelukkig de stad kunnen verkennen met een van onze aangeschafte stofmaskers. We hadden al een “must see list” gemaakt en deze verdeeld qua gebied over de dagen. Google Maps aan en wederom goed voorbereid kunnen we op pad. Zo wandelen we naar de metro. De metro blijkt veel luxer dan we hadden gedacht met duidelijke aanwijzingen dus we hebben het systeem snel door en kunnen hiermee op de meeste plekken komen. Ons lijstje voor vandaag is in en rondom Old Delhi:

Raj Ghat - Gandhi memorial
Onze eerste stop is Raj Ghat, het ghandi memorial. Eerst moeten we door de security heen en daarna moeten we onze schoenen uit trekken voor dat we de mooi aangelegde tuin betreden. In het midden van de tuin staat het memorial, die van alle kanten te benaderen is. Langs een pad loop je vervolgens terug met aan weerszijde mooie uitspraken van Ghandi. Als we onze schoenen weer ophalen moeten we een fooi geven voor de bewaking.

Red Fort
Vanuit hier lopen we door naar Red Fort. Een enorme rode muur zien we al van ver dus makkelijk te vinden. Red Fort werd in de 17de eeuw gebouwd als paleis en wordt nu elke 15 augustus nog gebruikt door de minister-president van India om een toespraak te houden, op de dag dat India onafhankelijk werd van Groot-Brittannië. Naar de entree lopend worden er ineens allemaal foto’s van ons gemaakt. Ook in het fort komen er mensen naar ons toe om te vragen of we op de foto met ze willen, we lijken wel twee Bollywood sterren!

Jama Masjid moskee
Via smalle straatjes en markjes lopen we naar de Jama Masjid moskee, het is de grootste moskee van India. Binnen kunnen er zo’n 20.000 mensen in en de buitenplaats biedt nog eens ruimte voor zo’n 25.000 mensen. Het is een groot en mooi bouwwerk waar wij als toeristen uiteraard weer entree moeten betalen en alle andere mensen gewoon doorlopen. Ook hier komen veel mensen naar ons toe voor foto’s en worden we continu aangestaard met elke stap die we zetten. Ook proberen veel mensen stiekem foto’s te maken of gaan voor ons lopen en maken dan een selfie met ons op de achtergrond. Nu zo uiteraard wel grappig, maar naar loop van tijd worden we er echt gek van. Weten we ook hoe beroemdheden zich voelen.

Chandni Chowk & Chawri bazaar
Van de vredige moskee naar chaotisch/gekkenhuis Chandni Chowk en Chawri bazaar. Wat een prikkels en wat een drukte! Non stop getoeter, passerende, sjeesende auto’s, rickshaws, fietsers, brommers, wandelaars, taxi's. De winkel straat en markjes staat helemaal vol. Je weet niet waar je kijken moet. Continu impulsen: er gebeurt van alles om ons heen. Wanneer we eruit zijn zeggen we beide 'pppfff wat een opluchting en rust en wat fijn dat we in Zuid Delhi ons guesthouse hebben'.

Connaught Place
Ook vandaag een drama om wat te vinden voor lunch. We dachten op de route wel wat te vinden en idd 100 straattentjes, maar allemaal deeg of rijst. Bananen en appels vinden we gelukkig wel op straat. Uiteindelijk hebben we maar een “liner” (lunch/diner) in een gehouden in Connaught Place: een soort van buiten winkelcentrum. Een lekkere dahl (linzen)soep met wat boontjes/doperwtjes/worteltjes zonder saus. En na lang zoeken hebben we een supermarktje gevonden waar we direct wat wortels en komkommers kunnen vinden. Dan hebben we iig wat voor onderweg de volgende dagen.

Ik heb je ook gemist Starbucks!
Na ruim 2 maanden stond ze op me te wachten: een soy latte macchiato met extra shot espresso bij de Starbucks. We vonden met het missen van de lunch en na ruim 2 maanden en deze plotselinge ontmoeting dat we onszelf mochten trakteren. En mijn god wat was ze lekker. De beker nog even een tijdje op zijn kop gehouden om echt tot de laatste druppel toe te genieten! Hopelijk tot snel :-)

Even afspoelen
Dachten we na een stoffige zweterige dag terug te komen en lekker te douchen, is er helemaal geen water. Met een emmertje water uit een reserve tank in de keuken en een klein handdoekje staan we ons stof- en zweet vrij te maken in de badkamer. 'S nachts is het hier best fris, zo vragen we de volgende dag voor een extra deken/laken, maar hiervoor durven ze ook gewoon extra geld te vragen. Met een extra trui dan maar

Dag 2: New Dehli (16/11)
Treinstation Dehli
Vandaag staat New Dehli op het programma. We beginnen vandaag vroeg en gaan als eerste met de metro naar het treinstation van Delhi. Met bijna 61.000 km spoorlijn staat India bekend om het reizen met de trein. Ondanks de treintickets waren uitverkocht om straks naar Varanasi te reizen, waren we wel erg benieuwd naar het station. Het is namelijk het grootste spoorweg-systeem van Azië en het op één na grootste van de wereld. Het is er minder gekkenhuis dan we hadden verwacht, wellicht omdat we er vroeg zijn. In de stationshal en op de perrons zien we veel zwervers/bedelaars en mensen met missende ledematen, dit is wel heftig om te zien.

Paharganj - Main bazaar
Delhi staat ook enorm bekend om de Main bazaar, een drukke hoofdstraat omsingeld met allemaal kleine smalle straatjes met winkeltjes. Net als uit de films! Eigenlijk alles wordt hier wel verkocht, vandaar dat het er ook ontzettend druk is. Streetfood is hier ook beroemd en vind je dan ook overal. Wij houden het bij een Vitamine shot (groente juice), hoewel we twijfelen of deze wel zo gezond is als we het apparaat zien en afvragen wanner die voor het laatst is schoongemaakt :-)

Laxmi Narayan Mandir Hindu tempel
We lopen vervolgens door naar de Laxmi tempel, een rood gele grote tempel met een mooie tuin erachter. In deze tempel mogen we geen foto's maken, maar in de tuin erachter wel. We stranden neer om onze volgende bezichtigingen uit te pluizen.

Gurdwara bangla sahib - Sikh tempel
We zetten ons tour voort naar de Sikh tempel, een groot mooi wit gebouw, waar we met onze sarong en sjaal als hoofddoek binnentreden. We lopen tegen een mega groot gouden buddha beeld aan. En na de enorme details en gebeden binnen te zien komen we in een binneplein uit met een enorme vijver en prachtig uitzicht over de tempel.

India gate
Via hier willen we naar Qubus minor lopen, maar daar zijn de entreegelden extreem hoog voor een qubus in een tuin ;-) Dus we besluiten naar de Indian Ghate te lopen. Een enorme laan met in het midden twee grote pilaren. Daar stranden we vlak bij neer op het gras om met dit mooize uitzicht onze rauwkost/koekjes lunch te nuttgen.

Lichtshow Akshardham tempel
Vanuit hier pakken we een rickshaw naar het metrostation richting Akshardam die iets uit de route ligt voor sunset. Wederom een enorme tempel, die we nu wel gezien beginnen te hebben, maar hier vindt een sunset lichtshow plaats. Op het binnenplein met een enorme vijver start de water/licht/avteer show. Het is iets kinderlijk, maar prachtig om te zien, dus zeker de moeite waard, en weer eens iets anders.
En dan houden we het voor gezien voor vandaag. We kopen wat groente en op speciaal verzoek mogen we de keuken gebruiken, dus een lekker gezonde groentemaal!

Dag 3: South Delhi (17-11)
We starten vandaag bij een heel klein tempeltje Kalkaji Mandir, waar het enorm druk is. Er schijnt een familie dag te zijn. We sluiten aan in de rij waar iedereen maar voor dringt. Dat valt ons wel op hier ook aan de Indiase bevolking: iedereen dringt voor: of het nu in het verkeer, de supermarkt of een tempel is. We hebben geen idee wat te doen, maar een vriendelijke man leidt ons naar binnen en een jonge dokter die speciaal vandaag ook helpt in de tempel vertelt ons meer over de achtergrond en versiert ons met een sjaal en bloemenkrans en geeft ons een stuk fruit en bloem ter offer en goed geluk.

Lotus Tempel
Mooi versierd wandelen we vervolgens naar de Lotus tempel. Een enorm bloemachtige wit gebouw, die een beetje lijkt op Sydney Opera ;-) Maar helaas Dennis mag niet naar binnen met zijn tas, want geen eten mag meegenomen worden. Lekker balen, maar een vriendelijke beveiligingsman laat hem toch door en zo kunnen we toch dit prachtige gebouw en omlegen tuin bezichtigen.

Ikscon Tempel
Je zou denken genoeg tempels, maar we hebben er nog een op de lijst. Deze is alleen gesloten op het tijdstip dat we er zijn, maar daardoor wel erg rustig en kunnen we de buitenkant mooi zien. En tempels hebben we ook eigenlijk nu wel geneg gezien.

Humayun's tomb
We besluiten daarom om vervlgens naar Humayun's Tomb (te gaan met de Rickshaw. We twijffelen om naar binnen te gaan, want we vinden de entree echt belachelijk hoog. Maar gezien we er een enorme tour voor gemaakt hebben doen we het toch. Het is ook wel een prachtg stuk grond met verschillende tombs. Het graf was initieel gebouwd om de stoffelijke resten van Humayun, de tweede Mughal-keizer van India, te huisvesten. Ondanks we er uren zouden kunnen spenderen, besluiten we niet te lang te blijven, want we willen nog erg graag voor het helemaal donker is Lodi Gardens zien.

Lodi Gardens
Lodi gardens is een mooi park waar familie en vrienden samenkomen voor een wandeling en waar ook een aantal graven te vinden zijn. Heerlijk om even in de natuur te wandelen. We maken een kleine detour voor een Starbucks, want nu kan het nog. En het voelt heel even net New York met een Starbucks door een (central ;-) Park.

We vertekken terug om nog een belangrijke laatste stop te maken: namelijk de Cyberstar :-) Een klein, stoffig print kamertje in de straat achter ons guesthouse, maar een die we nooit gaan vergeten, want hier printen, tekenen en scannen we onze hypotheek papieren voor ons nieuwe huis in 2019 in Nederland! Jippie!!!

Dag 4: Vliegend door en vanaf Delhi (18-11)
Vandaag is het alweer dinsdag en vetrekken we naar Varanasi. We vliegen in de middag dus besloten de ochtend nog snel Hauz Khas te zien een paar kilometer van ons guesthouse. Het is een verzameling van monumenten zoals tombs, moskee, water tank (waar de naam van afkomstig is) en is gelegen in een mooi groot park. Het inpakken duurde 's ochtends alleen wat langer dan gedacht en Dennis voelde zich niet helemaal lekker, dus we eindigen het park vluchtig doorlopend om op tijd terug te zijn voor de Uber naar het vliegveld. Maar we hebben in ieder geval een goed beeld gekregen. Dennis voelde zich steeds beroerder en ook Shirley begon zich naarmate de dag vorderde steeds misselijker te voelen. Niet echt lekker om zo op reis te gaan, maar des te blijer waren we dat de treintickets naar Varanasi (12-13 uur) waren uitverkocht en we vliegen in 2,5 uur.

Onrustige start in Varanasi
In Varanasi voelen we ons nog beroerder, we pakken een gedeelde taxi en hopen snel in het guesthouse rustig in ons bed te kunnen duiken. Laat dat snel en rustig maar weg. We rijden door exreem drukke straten, met toeterende rickshaws, bellende fietsers, bedelende mensen, schreeuwende marktlui, zingende heiligen, blaffende honden, loeiende koeien. Mijn god wat een gekte. Dit hadden we totaal niet als beeld bij Varanasi. Uiteindelijk komen we bij een eindpunt vanaf waar je niet meer verder kan met de auto en moeten nog zo'n kwartier lopen door smalle stinkende straatjes. Overal worden we aangesproken om iets te kunnen verkopen. Uiteindelijk komen we aan in ons guesthouse aan de Ghat (trapen naar de rivier). Het guesthouse ziet er prima basaal maar schoon uit en lijkt in een iets rustiger gedeelte want hier komen dus geen motoren. Zonder eten duiken we ziek het bed in. Maar slapen doen we niet: er is ergens een of andere heilige bijeenkomst met luid gezang (gejengel kunnen we het beter noemen), vechtende apen, zwerfhonden, een stier in onze achtertuin, scooters door het smalle straatje waar we boven slapen. Niet te doen. Rond 4-en wordt het eindelijk iets rustiger en vallen we in slaap.

Dag 5: De stinkende straten van Varanasi (19-11)
Vermoeid worden we wakker en Shirley nu nog zieker, dus we blijven het grootste deel van de eerste dag op bed (en in badkamer) uitzieken. Rond de lunch lopen we voorzichtig naar het dak restaurant voor een paar hapjes voedsel. Erna moeten we weer even bijkomen op de kamer. Einde middag gaat het wat beter en besluiten we een stukje te wandelen en de eerste highlights te ontdekken.

Het is even zoeken in het doolhof van kleine smalle straatjes. En we zijn er samen heel snel over uit Varanasi is echt de smerigste en stinkendste stad die we beiden ooit gezien en geroken hebben. Afval, koeien-, geiten-, apen-, honden-, en mensen stront, pislucht, bedorven voedsel, lucht van de crematies, wierook, en vele andere onaangename zooi en stinklucht. Sowieso niet heel lekker, maar zeker met een nog zwakke maag en misselijkheid niet.

De tempels van Varanasi
We komen gelukkig redelijk vlot aan bij de Shri Kashi Vishwanath Purana Mandir tempel. Met onze schoenen uit worden we vriendelijk ontvangen en bekijken we hoe een heiligman in een in het midden afgescheiden ruimte zijn zang en gebeden verspreid. Vervolgens lopen we naar de Shri Kashi Vishwanath tempel. We komen een Canadese man tegen en besluiten daar een kluisje ten zo de kosten te delen. Na vele checks en zelfs onze paspoorten moeten halen mogen we de tempel in. Daarbinnen weten wij toeristen totaal niet wat te doen, maar de mensen daar lijken ons maar al te interressant te vinden en leiden ons de weg en we worden zelfs bekroond met een bloemenkransje en uiteraard de de bekende thika op het voorhoofd. We wandelen  naar de Neplese tempel: een klein torentje met een Shiva (een God) beeld in het midden, met heel contrasterend honderden kamasutra beeldjes aan de buitenkant en over het gehele dak.

Burning ghat
Een local die we onderweg tegenkwamen vertelt wat over de achtergrond over en geeft aan dat de burning ghat hier vlak bij is. Dit is de Manikarnika Ghat, waar de burning ceremony's (crematies) plaatsvinden aan de rivier. Lichamen die op bamboe planken worden gedragen en gedipt in de rivier en vervolgens worden ontdaan van de kleurrijke kleding en in een witlaken op hout worden gelegd. Daarboven wordt weer hout gelegd en er word een soort van olie overgoten en dan wordt het vuur aangestoken. We zien 8-10 crematies gelijktijdig plaatsvinden. Heel bizar voor ons Westersen dit. En het wordt nog gekker a ls we alle gebeurtenissen in en om hetzelfde water en crematies zien: er in het water waar de ijken gedipt worden en het as van de crematie wegdrijft, zien we mensen zich wassen, jongeren met zeven zoeken naar zilver/goud van sieraden van de gecremeerden, koeien eten de bloemenkransen van de kant en soms zelfs van de nog te cremeen lijken en we zien honden stukken mensenbot afkluiven. Daar draai ik toch nog even mijn hoofd voor weg, de gedachte alleen al. Voor ons echt heel gek, maar voor hier de gewoonste zaak van de wereld. Opvallend is dat ik de enige vrouw ben die er ronloopt. we horen vervolgens dat er geen vrouwen bij de cermonies zijn omdat zij kunnen gaan huilen en dat geeft slechte karma. Er schijnt een vrouweens op het vuur van haar man gedoken te zijn uit verdiet en overleden. Na even te zitten lijkt het iets te wennen en de lucht valt ons enigzins mee, we hadden het veel erger verwacht. De lucht in de starten is vele malen erger.

Alamgir moskee en avondrituele aan de ghat
Vanuit hier lopen we nog naar een Alamgir Moskee, wat verder niet heel erg bijzonder is, om rond 18.30 uur bij Dhasashwamedh ghat aan te komen. Mooi op tijd voor de activiteiten die er dagelijks plaatsvinden: een soort van ceremonie/optreden/ritueel, waar mannen in een rij met vuur, pauwveren en andere attributen in een cirkel herhalende bewegingen maken, soms meezingend of gebeden en er door anderen continu aan bellen wordt gerinkeld. Ongelooflijk wat een mensen hier op af komen en wat een verscheidenheid aan mensen. Verschillende geloven en mensen uit heel India komen hier naar het heilige water.

Vermoeid van het opknappen en alle eerste enorme indrukken proberen we vervolgens wat te eten en bij te slapen. Dan blijkt ook dat de gebeurtenissen meer impact hadden dan gedacht: Dennis heeft extreem liggen dromen van de crematies.

Dag 6: de vele gezichten van Varanasi (20/11)
Sunrise wandeling langs de ghat
De volgende ochtend staan we vroeg op om een sunrise wandeling te doen langs de Ghat waar alle ochtend rituelen plaatsvinden. Hier zien we mensen aan de kant yoga doen, mensen zich wassen, toileteren, kleding wassen, zwervers eten zoeken. Echt ongelooflijk wat er allemaal in dit zelfde water waar we gisteren de crematies zagen gebeurt. Bij de Asshi Ghat aangekomen (meest zuidelijke Ghat) zien we een grote groep mensen mediteren. De brug zien we vervaagd door de grauwe witte lucht. Dus helaas maar een glimpje sunrise te zien. Het is in ieder geval wel een van de meest bijzondere ongewone ochtendwandelingen. Terug lopen we door de straatjes waar we iedereen na de ochtendrituelen zien opstarten: groentekraampjes worden opgezet, mannen drinken hun milk coffee met een krantje erbij, kinderen gesluierd en in unformen zien we naar school lopen, koeien die worden weggejaagd bij de bloemkraampjes.

We eindigen bij de Dhasashwamedh ghat waar we zeker een uur blijven zitten en puur en alleen mensen kijken en alle bijzonder rituelen die hier plaatsvinden. Nog nooit zoveel type en bijzondere gezichten gezien.

Boottocht over de rivier
De middag blijven we een beetje bij het guesthouse hangen, want einde middag hebben we een bootocht op de rivier met sunset. Helaas ook niet echt sunset door de grauwe lucht.

Burning cermony's vanaf de boot
We varen als eerste naar dezelfde burning ghat die we gisteren vanaf de kant hebben bekeken. Het bootje vaart echt extreem dicht naar de kant en zo zien we de lijken echt letterlijk een paar meter voor ons onder water gedompeld worden, en op andere stapels het vuur worden aangestoken, en as voor ons drijven. Een veel naarder gevoel nog dan gisteren direct in mijn maag. Misschien omdat het nu nog dichterbij is, of dat het vuur in het donker nog meer impact heeft, of dat de wind meer onze kant op staat en we nu echt een nare geur ruiken. Er vinden nu zeker wel 15 crematies plaaats bij het water. De crematies schijnen binnen een paar uur na het overlijden plaats te vinden. Er vindt verder niet echt een cermonie plaats, dit schijnt ongeveer twee weken na het overlijden plaats te vinden. We kijken nog even aandachtig maar vragen dan om weer verder te varen. Het voelt ook echt ongemakkelijk dat we als toerist zo die crematies bijwonen.

Rituelen en goede karma
Erna varen we door. Onderweg steken we nog een kaarsje op een bloemenkransje op de rivier aan, voor goede karma. En varen we door naar de ghat waar we gisteren ook vanaf de kant de avond rituelen hebben gezien. Dit lijkt exact hetzelfde als de avond ervoor, dus houden het vrij snel voor gezien.

Relaxend voorbereiden voor Bangalore (21/11)
En dan is het alweer tijd om ons klaar te maken voor Bangalore. De spullen zijn gepakt en we hebben het hier in de buurt eigenlijk wel gezien, maar we vliegen vanavond pas. Wat doe je dan? Zwembad crashen ;-) We lazen over een hotel op de route naar het vliegveld waar je voor weinig van het zwembad gebruik kan maken. Blijkt zelfs als je niet zwemt dat je er gratis kan liggen. En zo relaxen we de laatste paar uurtjes en lezen we ons in in Banaglore in een frisse buitenlucht. En vertrekken we vervolgens naar het vliegveld.

Bangalore we zijn er klaar voor!

1. Sushma:
    Lieverds,
    Ik moest zo lachen om jullie reisverhaal.
    Dit is zooooo herkenbaar. Jullie namen wij weer even mee terug naar mijn eigen reis in India. Bizar land!! Een land met 2 gezichten, zoveel moois maar ook zoveel ellende!
    Ik hoop dat jullie volgende plek iets rustiger is. Veel liefs uit Sri Lanka ( heel anders dan India;-) )
  2. Sylvia Klever:
    3 december 2017
    Jullie verhaal van India bevestigd mijn vooroordeel van dit land. Zoveel moois te zien maar zoveel ellende die je eigenlijk niet wilt zien. Geniet zoveel mogelijk. En iedereen wordt ziek in India
    dit hebben jullie gelukkig al gehad 😘
  3. Janneke van Vogelpoel:
    3 december 2017
    Wat een cultuurschok. Klinkt heel anders dan de landen waar ik tot op heden ben geweest. Maakt best veel indruk denk ik.
  4. Lia & Teus:
    3 december 2017
    Weer een prachtig verhaal en mooie foto's , wat leuk om dat allemaal mee te maken. Veel plezier !
  5. Joke Dik:
    Super verhaal ,veel succes
  6. Jannes blokstra:
    3 december 2017
    Hallo Dennis en Shirley, wat een enerverende reis, en een mooi en intressant blog, prachtige foto’s.
    5 jaar geleden was ik met mijn indiase schoolvriend in zuid-west india. Ik herken jullie verhalen,herriner mij de prachtige mensen, mooie land schappen en naast de stank ook de heerlijke geur van de kruiden.
    Hoop dat de smog in bangalore minder is nog een goeie reis verder samen zonder al te veel darmklachten, en succes met de projecten
    Gr Jannes
  7. Joop klever:
    3 december 2017
    Weer erg indrukwekkende blogverslag en foto's vertellen alles.
    Vooral de armoede en toch het geluk.
    Veel succes nog verder ook morgen met jullie 1e werkdag in India.
    Liefs pa en ma xxxx
  8. Ferdy:
    3 december 2017
    Wow genoeg meegemaakt! Wilco zei ook al hoe vies India is. Wat bizar hoe je dan van iets van starbucks zo kan genieten 😁 Succes met t volgende deel schatjes 😘
  9. Maria:
    4 december 2017
    Wat een bijzonder verhaal weer.
    Daar kunnen we ons hier geen voorstelling van maken.
    Succes met jullie volgende project.
    Kusjes van ons
  10. Dennis & Shirley:
    4 december 2017
    Wat een leuke reacties allemaal, dank jullie wel. Leuk dat jullie ons zo volgen en meeleven en dingen herkenbaar en juist niet vinden. Het is soms ook lastig in woorde te vatten wat we zien en meemaken.

Liefs van ons