7: Shaping the future (laatste week in Nepal)

14 november 2017 - Lalitpur, Nepal

De laatste week in Nepal gaat nu alweer in.
(bekijk ook onze vlog)

OLE Nepal 10 jarig jubileum
En deze week staat 3 dagen in het teken van een EDTech Conference ter ere van het 10-jarig bestaan dit jaar van OLE Nepal.
Alsof we het zo gepland hadden, hebben we het geluk dit nog precies mee te maken!

EDTech - dag 1 Kennisdeling
Het delen van kennis is wat centraal staat binnen OLE, en zo ook bij het event. Drie dagen staan in het teken van kennisdeling middels presentaties en paneldiscussies. Met naast gasten en sprekers uit Nepal zelf waren er ook gasten uit o.a. Ghana, Kenia, India, Amerika, Canada en Tsjechië.

We starten deze eerste dag vroeg rond 5 om de boel te helpen opzetten op een mooie hotellocatie in Kathmandu. En Dennis maakt zich klaar als fotograaf.

Rond 8:30 komen de eerste gasten binnen.  En wordt vervolgens de conferentie geopend door de Chairman. Mooie woorden vanuit het ministerie van onderwijs de Director van OLE uit de USA, uiteraard door Rabi (Director OLE Nepal) en nog vele anderen.

Deze eerste dag bestaat vooral uit presentaties. Super interessant maar een dag lang luisteren met weinig time management en een flinke Nepalese verkoudheid was het soms lastig onze energie erbij te houden. De pauze en de lunch waren daarom erg welkom.

In de pauzes spraken we met de haarden met verschillende achtergronden maar een ding gemeen: ze geven allemaal energie als je ze hoort en hun ogen ziet twinkelen als ze vertellen over wat voor moois ze doen voor iets goeds in deze wereld. Super inspirerend en toch veel persoonlijker als een presentatie on stage.

Ook de lunch was een succes. In een 4 sterren hotel met een ruim buffet en voor Shirley een aparte maaltijd. Misschien iets teveel van het goede, want Dennis zag zijn kans en was de rest van de dag behoorlijk beroerd van een te volle maag ;-) De avond kwamen we gesloopt thuis en doken we met een gingen lemon honey tea het bed in.

Highlight van ons project: Schoolbezoek (dag 2)!
De donderdag starten we iets later en hebben we het geluk dat we met een collega mee kunnen rijden. We hebben onwijs veel zin in vandaag want vandaag gaan we een school bezoeken en zien hoe E-Paath gebruikt word! De highlight/ kers op de slagroom van ons project om nu echt te zien waar we aan en voor hebben gewerkt afgelopen twee maanden!

Na een interactief ochtendprogramma met paneldiscussies over content en techniek en weer een goede lunch stappen we de bus in met een groepje naar een school 2 uurtjes van Patan vandaan. Nog redelijk dichtbij de stad maar wel met kenmerken van een remote school dus perfect om een goed beeld te krijgen.

Warm onthaal
We komen aan en lopen langs huisjes waar vrouwen de rijst uitleggen. Boven bij de school aangekomen staan een rijtje kinderen en een leraar klaar met gemaakte bloemenkransen om ons daarmee een voor een te verwelkomen. Deze oranje bloemenkransen staan voor respect. Kinderen in de lokaaltjes beginnen ook al enthousiast te zwaaien en te lachen. Super aandoenlijk om zo te worden ontvangen!

We beginnen met de lagere klassen: grade 1-3. De kindjes in grade 1 beginnen een liedje voor ons te zingen en te klappen. De kindjes allemaal in dezelfde kleertjes in piepkleine lokaaltjes op de grond of op bankjes dicht bijelkaar. Er is weinig concentratie op de les, want ze vinden het allemaal reuze interessant die internationale groep op bezoek. En dat geldt omgekeerd zeker ook voor ons!

Na de lagere klassen gezien te hebben lopen we naar boven. Hier krijgt op dit moment grade 5 les met E-Paath. De kinderen zitten op rijen achter hun one-Laptop-per-child computer. One-laptop-per-child heeft deze laptop/tablet achtige computer speciaal ontwikkeld voor goede doelen voor kinderen / remote areas. Ze zijn klein, veel goedkoper dan normale laptops, behoeven weinig onderhoud en zijn kindbestendig. En dat blijkt ook echt want de computers die hier gebruikt worden zijn al 5 jaar in gebruik: dag in dag uit door alle grades. De laptops hier hebben een Engels/Nepalees toetsenbord. De kinderen krijgen op dit moment les in Nepali - science - hygiëne.
Ze lijken allemaal helemaal geïnstrueerd zich te gedragen want wachten allemaal netjes met armen over elkaar en volgen de les netjes. Gelijktijdig openen ze de laptops en volgen ze de les en een bijbehorende oefening. Super leuk om te zien! En hoe ze elkaar helpen en proberen hun score op te hogen. We begrijpen er alleen zelf weinig van want het is Nepali :-)

Na de les bergen de kinderen een voor een de laptops op in een rek met oplader. We stellen de leraar nog wat vragen. Hij is erg blij met de laptops het geeft hem meer interactiviteit in de lessen en de kinderen zijn er super enthousiast mee. We krijgen nog een kop thee en dan is het helaas tijd om te gaan. Buiten worden we vervolgens door de kindjes uitgezwaaid.

Echt het toppunt van ons verblijf. Nu weten we helemaal wat voor moois OLE doet en waar we dit voor deden!

Interactieve sessies - EDTech dag 3
De vrijdag staat de ochtend nog in het teken van paneldiscussies en is de middag lekker interactief. Met groepjes wordt er gebrainstormd over hoe de toekomst van de educatie van kinderen te vormen aan de hand van vijf thema’s. De dag eindigt wat rommelig door de afronding van de enthousiaste input en daarmee de verlate afsluiting.

Na de afsluiting wordt er een borrel en diner geopend. Heerlijk een wijntje, denken we- maar daar hebben we dus niks aan gemist het is een soort zoete Canei / Lambrusco achtige wijn. Maar dan zien we een lokale whiskey die wel lekker is (met sprite voor Shirley), zo die voel je wel na zo lang geen alcohol. Maar nog steeds niet zo erg als bij onze collega’s die al snel aardig aangeschoten uitgebreid kletsen. En ook heel fijn meegeven hoeveel ze ons gaan missen en wat we in korte tijd toch hebben kunnen betekenen waar ze echt wat aan hebben. Super mooie afsluiter van het event en met nog een werkdag te gaan ons project!

Laatste weekend
Zaterdag beginnen we met nog een sportlesje en dan met het pakken van onze tassen. We hebben een korte break om Matthew (van onze Nar Phu trek) nog even te zien voor we weggaan. Super leuk om hem weer te zien, bij te kletsen en dan helaas gedag te zeggen. De rest staat vooral in het teken van ons vertrek en sluiten de zaterdag in stijl af met onze hapjes zaterdag.

Zondag zwembad crashen
Het zwembad crashen was de vorige keer goed bevallen, en laat het nou net de laatste zondag heerlijk zonnig zijn. De meeste spullen hebben we al gepakt dus we kunnen lekker relaxt een middagje aan het zwembad van de zon genieten.
Aan het einde van de middag gaan we nog op zoek naar nieuwe stofmakers. We vliegen namelijk naar Dehli (India) maar daar is momenteel een gezondheidswaarschuwing aangekondigd ivm met de zwaarte luchtverontreiniging sinds 17 jaar.... dat belooft niet veel goeds.

Er is een moment van komen en van gaan...
Traktatie
Op de laatste werkdag moet er uiteraard uitgedeeld worden, graag hadden we een Nederlandse snack uitgedeeld maar dat is uiteraard lastig in Nepal, dus dan maar naar de Nepalese Sweet shop om tijdens de koffie onze traktatie uit te kunnen delen. Komen we vervolgens nadat we uitgedeeld hadden tijdens onze lunch-wandeling een klein koffie tentje tegen waarop het raam staat “Keep clam, eat stroopwafels”..... zal je altijd zien....

Overdracht
De rest van de dag staat in het teken van afronden en overdragen. Typisch Nepalees doen we de meeting buiten want daar is het warmer dan binnen overdag :-)

Afscheid
Aan het einde van de werkdag wordt gevraagd of we ietsje langer willen blijven. Met mooie woorden van met name Rabi en Anjana en Trishala worden we bedankt en krijgen we een heuze gepersonaliseerde OLE Nepal diploma met 2 OLE Nepal mokken. Super leuk! En dan is het rare moment van afscheid aangebroken. Met een raar en onwerkelijk gevoel lopen we het kantoor uit. Het is echt voorbijgevlogen.

Snelle ontmoetingen
Met een wat rare overgang stapt Dennis nog achterop bij een collega naar Thamel om daar Wilco van de tennisbaan uit Nederland uit Nederlande ontmoeten. Toevallig is hij ook in Nepal voor een trek, dus leuk om nog snel een koffie te doen. Plus niet geheel onbelangrijk: hij heeft  een aantal Engelse studieboeken meegenomen van Henk Folkerswelke wij zullen gebruiken bij ons volgende project in Bangalore. Zijn we echt super blij mee! Beide enorm bedankt voor jullie hulp! Toppers!
Tijdens de borrel van het event tipte een van de bezoekers ons nog over Tootle, dat is een locale “Uber” achtige app maar dan met motoren en super goedkoop. Bij aanmelding krijg je ook nog eens 200 roepies (+- €2,-) gratis. Dat kon Dennis mooi uitproberen na de koffie met Wilco en zo had hij een gratis rit vanuit Thamel naar huis. (Dit hadden we eerder moeten weten!)

In de tussentijd doet Shirley nog een laatste snelle thee met Anjana ter afscheid. We hadden nog vele plannen, maar helaas niet meer de tijd. Het klikte super goed tussen ons en waren nog lang niet uitgepraat. Maar dan was het ook vanavond echt tijd om te gaan om de laatste spullen te pakken. Komt ze ook nog super lief met een cadeautje aanzetten: een  Nepal made sjaal en 2 magneet souveniertjes, super super lief!.

Tijd om in te pakken
Na onze koffies pakken we beide thuis onze laatste spullen in. Dit is toch nog veel meer dan we dachten en dan bedenken we ook nog eens dat we nu 6 kg minder bagage mogen meenemen. Beide backpacks beladen we met net geen kilo over belading om zo binnen de marge van 1 kilo te blijven en we hopen dat onze handbagage met 2 a 3 kilo over belading niet wordt gewogen...

...het moment van gaan is nu gekomen
En dan is het ineens zover, vandaag verlaten we Nepal. Heel gek en jammer om nu al weg te gaan. We hadden graag nog in ieder gavel een maandje gebleven. Dank Nepal het was top!

Gelukkig hebben we het voordeel dat er nog een deel twee aan ons avontuur vastzit. EN daar hebben we ook heel veel zin in!

Video:
Bekijk ook onze vlog: https://youtu.be/8qhc8LFREHk

Steunen?
Wil je ons deze organisaties helpen steunen en ook een bijdrage leveren?  Dit kan via de doneersite

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sushma:
    26 november 2017
    Prachtige afsluiting in Nepal. Nu een nieuw avontuur in India. Ik ben heel benieuwd naar jullie eerste reisverhaal uit India
    Liefs Sushma
  2. Janneke van Vogelpoel:
    Mooie afsluiting. Succes in India
    Liefs Janneke
  3. Lia & Teus:
    26 november 2017
    Wat hebben jullie weer een mooi verhaal. Fijn dat jullie de EDTech conference konden mee maken. Na 2 maanden hard werken was dat wel de kers op de taart waar jullie het voor deden !