5. Meer van Nepal

23 oktober 2017 - Pokhara, Nepal

Het Tihar festival komt eraan.  Ons initiële plan was om na ons project bij OLE Nepal nog een goede week Nepal te gaan verkennen. Maar omdat de foundation een aantal dagen gesloten is vanwege de festivals, hebben wij besloten Nepal tussentijds te verkennen en aan het einde van het project gelijk naar India te reizen.

Na de laatste toch nog wat gestresste vrijdagmiddag gaan we snel naar huis om onze backpacks weer in te pakken voor een mooie trek door Nepal die we hebben uitgezocht. Het was een lastige keuze: Shirley wilde erg graag de Everest Basecamp trek doen, maar gezien de kosten, aantal dagen dat die trek duurt en omdat we dan weer alleen bergen zouden zien hebben we gekozen voor een combi stad, bergen, National Park trek. Zelf samengesteld en de benodigdheden bij een Agency geboekt - uiteraard dit keer wel bij een andere agency dan waarbij we onze Nar - Phu trek hadden geregeld ;).

De heen weg: Lalitpur-Pokhara
Zaterdagochtend moeten we om 6.15 uur klaar staan en worden we opgehaald door de guide om naar het busstation te gaan. De busreis zal gaan naar Pokhara en zal ongeveer 6-8 uur duren. Dit keer loopt alles heel voorspoedig. Maar we blijven op onze hoede.  We krijgen in de bus netjes een fles water voor onderweg en er zijn een paar korte stops voor toilet, ontbijt en lunch. Grappig om te zien hoe lokalen langs de weg proberen allerlei snacks te verkopen. En ook nog overal hetzelfde. En blijkbaar wordt er ook veel uit de auto en gewoon op straat gegooid, want wat een afval langs de weg. Zo zonde, er zou hier echt veel kunnen verbeteren.

Pokhara
8 uur later komen we in Pokhara aan bij ons verblijf. We hadden een uurtje varen op het Phewa Tol (Fewa Lake) bij onze boeking onderhandelt maar blijkbaar was die niet doorgegeven aan de guide. Ah daar gaan we weer... Maar na het checken van onze mail regelt de guide direct alsnog een bootje en varen we over het op 1-na-grootste meer van Nepal. Wat een heerlijkheid en rust hier in Pokhara!
De avond wandelen we door de gemoedelijke ietswat toeristische straten op zoek naar een plek om te eten. En zo komen we er ook achter dat we zelfs voor een bord groente kunnen onderhandelen. Dat scheelt weer iets :-)

Pokhara-Nayapul-Ulleri (2310m)
De volgende ochtend staan we vroeg op, want dan begint onze Poonhill-Ghandruk trek. Ook hier verloopt alles soepel, wat een openbaring. De guide staat al klaar met een taxi en we rijden naar Nayapul (1070m), 1,5 uur van Pokhara, van waar onze trek begint.

Vlotte trek langs de rivier
We wandelen in de zon over een rotsige weg waar af en toe nog een jeep passeert, met uitzicht over de rivier. Onderweg komen we nog een soort van ceremonie met een koe tegen ivm Tihar. Het idee is dat we 4-5 uur zouden trekken tot aan het dorpje Tikhedhunga (1500m) en daar zouden verblijven. Met veel minder spullen, een berg aan ervaring en met de warming-up van onze Nar Phu trek, blijken we echter al na 2-3 uurtjes bij Tikhedhunga aan te komen. Met de langere geplande volgende trekdagen stellen Dennis en ik voor nog een plaatsje verder te gaan. Dat schijnt namelijk ruim een uur uphill verder te zijn. En op die manier zijn onze verwachte trekuren per dag iets beter verdeeld. En zo trekken van na onze lunch in Hille, door Tikhedhunga langs de rivier naar Ulleri omhoog. Het lijkt een grote trek omhoog met een soort rotsige treden. Maar we hebben aardig de vaart erin, waarschijnlijk nog het ritme van Nar Phu waar we elke dag ook flink moesten doorstappen om op tijd te zijn. De guide moet af en toe even bijkomen. Maar hier hebben we natuurlijk ook alle tijd met de 5-6 uur geplande uren ipv de 7-10 in Nar Phu.

Snel in Ulleri
En zo zijn we voor we het weten boven- en dit moest het moeilijk gedeelte zijn :-) Aangekomen bij ons Teahouse rond 15en in upper Ulleri (2310m), hoopten we nog even van de zon te genieten. Maar wat een pech het is helemaal dichtgetrokken. Het koelt snel af, dus we besluiten snel een handdoekje te pakken en ergens buiten met koud water ons te wassen. Maar wat blijkt: we hebben een eigen badkamertje met warme douche. En niet alleen warm, naar ook met  een echte goede straal, de beste douche die we tot nu toe gehad hebben in Nepal! Zeker gezien het enorm is afgekoeld en de avonden sowieso koud zijn in de bergen genieten we hier op en top van! \

Dag 2 Ulleri-Ghorepani (2750m)
De volgende ochtend starten we rond 7:30 voor een verwachte trek van 5-6 uur. Een echt voordeel is dat we op deze trek geen haast hebben en meer om ons heen kijken en op die manier kunnen genieten. Alleen is de trek qua mooie uitzichten totaal niet te vergelijken met de eerdere NarPhu trek. Je moet dus toch echt hard werken voor de spectaculaire uitzichten. Vandaag lopen we vooral door de forest. Na een kwartier heb je het uitzicht dus wel gezien. Halverwege komen we ineens een bekende tegen: David. Hem hadden we ontmoet op de heenreis van onze Nar Phu trek in de 'private jeep'. Hij was nu aan zijn laatste dag van de gehele trek aangekomen. Hoe toevallig!

Grauw toerisisch Ghorepani
We hebben wederom aardig de vaart erin en komen ipv 5 uur al na 3 uur aan in Ghorepani (2750m). We waren er dus erg vroeg en hadden bedacht van de zon te genieten met de lunch en het stadje te verkennen. Het was alleen enorm bewolkt en koud! Een groot grijze wolkendek. Na een rustige lunch waar ze heerlijk verse cornbrood maakten gingen we het dorpje in. Maar het dorpje bestaat hier alleen uit 90% tea houses- heel toeristisch, dus we hebben het snel gezien. We wassen wat kleding en hangen dit uit bij de warme houtkachel waar de kleding een x goed kan drogen tov de koude plaatsen. En hier kunnen we ook meteen  mooi ons zelf opwarmen, voordat we vroeg onder de wol gaan voor onze sunrise hike.

Dag 3 -Ghorepani-Poonhill (3200m)  - Ghandruk
Sunrise @Poonhill
Vandaag gaat de wekker erg vroeg, we moeten om 4:15 op om de sunrise te zien vanaf Poonhill. We besluiten iets eerder te vertrekken dan gemiddeld om zo beter door te kunnen lopen. De trek omhoog is vrij smal en erg druk. We weten desondanks toch wat groepen in te halen die langzaam lopen en komen zo als een van de eerste boven. Hierdoor is er nog voldoende ruimte op de uitkijk toren. Het was even spannend of we überhaupt wel wat zouden zien, vanwege de enorme wolkendek de dag ervoor, maar we hebben geluk! Met wat kleine wolkjes kunnen we alle bergtoppen zien. Niet zo mooi helder en oranje gloed wat ook kan, maar wehebben zicht en genieten we van een prachtig uitzicht over de 6 grote bergtoppen;

• Fishtail —>6993m
  • Himchuli —> 7455m
  • Annapurna south —> 7219m
  • Annapurna I —> 8091m (niet te zien:-)
  • Nilgiri —> 6960m
  • Dhaulagiri —> 8167m
  • Poonhill-Ghandruk (1940m)

Nadat de zon op is en de nodige foto’s gaan we weer terug naar het teahouse voor ons ontbijt.

Op naar Ghandruk
Met de tassen gepakt, zetten we onze trek weer voort om 8 uur richting Ghandruk (1940m). We moeten echter eerst nog flink omhoog tot wederom zo’n 3200m. Maar daarna gaan we vooral naar beneden genietend van wisselend natuur. Zo lopen we het ene moment door rotsachtig gebied en vervolgens weer door de forest. Dit zorgt voor een mooi uitzicht en de nodige foto momenten. We lunchen in Thadepani om na de flinke daling het laatste stuk voor de lunch nog een flink stuk omhoog te hiken. Tenminste flink? Voor ons nog steeds goed te doen na Nar Phu.

Knus lokaal Gandruk
En dan komen we aan in Ghandruk. Een super knus dorpje met een paar teahouses en vooral veel lokale mensen, de Gurung community. Zij noemen zichzelf in eigen taal Tamu. Het is een etnische groep die in de 15e eeuw voor Britten hebben gewerkt. Zij vallen onder de lage economische klasse van Nepal. Na de vele toeristische plekjes die we tijdens deze trek tegen kwamen vinden we het super leuk om weer in een lokaal dorp te zijn. We zetten onze spullen in de kamer en gaan direct het dorp verkennen. We zien een school waar gevoetbald en gespeeld wordt, huisjes worden gebouwd, rijst geoogst, beton gemaakt door het kapot slaan met de hand van stenen. En aan het einde van de middag heel veel dieren naar huis komen, zoals paarden, geiten, koeien.

We genieten op het  terras van ons tea house van een prachtuig uitzicht over de bergen, de rijstvelden en de lokale huisjes. Voor het eten gaan we snel naar binnen, want het koelt weer flink af. Onze guide laat ons een lokaal drankje Raksi proeven, gemaakt van Millit om vervolgens te gaan slapen.

Dag 4 woensdag Ghandruk-Nayapul-Sarangkot
Vandaag gaan we van Ghandruk naar Nayapul. Het is een korte hike van 3 uur naar beneden over een gravelweg langs een rivier en rijstvelden. Onderweg komen we een rij kindjes tegen. Ze gaan hand in hand staan, blokkeren de weg waardoor wij er niet langs kunnen en beginnen te zingen en te dansen. De guide geeft aan dat ze geld inzamelen voor het festival en verbetering van hun dorp. We wachten even tot het "optreden" is afgelopen en geven de kindjes wat centjes. In ruil daarvoor krijgen wij een mooie oranje bloem en mogen we doorlopen. Net als we verder zijn en bij het volgende dorpje aan komen gebeurt hetzelfde. De eerste was het leuk, maar na de 2,3,4 en 5 keer hebben we het wel gehad en lopen we maar langs de ketting langs ipv tol te betalen.

Naar Sarangkot
Na het laatste checkpoint zijn we weer terug in Nayapul waar deze trek ook begon. Hier worden we opgewacht door dezelfde taxi om ons naar Sarangkot te brengen, zo'n 1,5 uur van Nayapul. Het plaatsje Sarangkot ligt hoog op een berg en staat bekent om het uitzicht over het Fewa Lake, Pokhara en de bergen bij zowel sunrise als sunset. e komen aan bij een ander verblijf dna veracht, maar het ligt hier rustig met prachtig uitzicht over de bergen dus besluiten te verblijven. Na heel wat vieze beesten uit onze stoffige kamer verwijderd te hebben en een heel schrale lunch was dat wellicht niet de beste beslissing, maar het uitzicht is fantastisch. De guide zijn job zit erop en is inmiddels weg en gaat Tihar met zijn familie vieren. We besluiten de omgeving te verkennen en starten met een wandeling door het dorpje om zo alvast te weten waar we moeten zijn bij sunset en sunrise. Dichtbij ons guesthouse blijkt de view tower te staan. Middels een trap omhoog komen we uit bij het uitkijk punt. Hier kijken we die middag naar de sunset en de volgende ochtend naar de sunrise. Uiteraard niet te tippen aan de Kang-La pass, maar fantastisch uitzicht.

Dag 5 Sarangkot / Pokhara
We staan wederom vroeg op om 4:30voor de Sunrise view op dezelfde plek (kaartje geldt voor set en rise). We zijn wederom mooi op tijd en bemachtigen de beste plek op de view tower. Het is ietsist bewolkt helaas maar kunnen toch nog wat mooie foto’s schieten. Na de sunrise hebben we ons ontbijt en worden we om 9 uur opgehaald door een taxi terug naar Pokhara. Toevallig komt onze collega Shishir uit deze stad en is hij hier ook om het Tihar festival met zijn familie te vieren. Hij stelt voor om vandaag samen op pad te gaan. Super leuk met een local! We huren een bootje en varen over het Fewa Lake naar de overkant om zo middels een korte hike van 45 minuten omhoog naar Peace Stupa te gaan. Deze pagoda is een van de 80 world peace pagoda's die in opdracht van een Japanse monnik over de hele wereld zijn gebouwd. Naast het feit dat het een mooi wit bouwwerk is, met aan elke zijde een groot Buddha beeld, heb je er ook een fantastisch uitzicht over het meer, Pokhara en de Himalaya!

Oude dorp en stad Pokhara
Na Peace Stupa gaan we naar het oude dorp van Pokhara en bezoeken we de oude tempel Bindabasini welke Shishir ons graag wilt laten zien. Bij deze tempel komt hij zelf regelmatig wanneer hij in Pokhara is. We vervolgen dit door een wandeling door het oude traditionele dorp van Pokhara. Alhoewel er inmiddels al veel nieuw huisjes zijn gebouwd, zijn er nog genoeg oude traditionele huisjes te zien. Heel gaaf om te zien hoe men vroeger leefde. Het heeft een warme open sfeer! Het is bijzonder te zien hoe de mensen daar nog zo primitief leven. Vanuit daar doen we dan nog een drankje met Shishir in Pokhara stad zelf voordat hij met zijn familie Tihar gaat vieren. Wij lopen vervolgens nog even door de nieuwe drukke stad. Ondanks het hier ook druk is, voelt hier veel aangenamer dan in Thamel waar alle straten heel nauw zijn. Het is hier veel opener. Het is ook druk want mensen shoppen nog even snel voor versieringen en cadeaus voor het Tihar.

Tihar sfeer
Terug bij het Fewa Lake stadje bewonderen we alle versieringen die worden gemaakt op de grond voor het festival en de gezellige soort kerstverlichting aan de huizen. Kinderen lopen langs winkels en huisjes om geld in te zamelen, het heeft iets weg van Halloween/Sint Maarten. Verder zijn er ook vele dans optredens hier op straat te zien. Heel leuk dat we dit kunnen meemaken.

Dag 6 Pokhara-Chitwan
Busrit naar het National Park
Van Pokhara gaan we met de bus naar Chitwan, een rit van ongeveer 6 uur. Om 6.30 uur stappen we de taxi in naar het busstation om vervolgens om 7 uur te vertrekken richting Chitwan. De rit verloopt ondanks het late vertrek verder heel soepel. Daar worden we netjes ontvangen door de gastvrije eigenaar in een prachtige Lodge, verwelkomt met een juice. Het lijkt een luxe vakantie! Hij informeert ons dat ons programma iets wijzigt door het festival.

Varen en olifanten fok center
Na de lunch starten we daarom met een kano tocht. We dachten dat we zelf zouden kanoën maar het is gewoon een boottochtje over de rivier. Misschien maar goed ook want we varen  tussen krokodillen dus handen binnenboord;-) Na 3 kwartier stoppen we bij een fok center: Vrouwelijke olifanten met baby olifantjes. Met een knoop in onze maag aanschouwen we de olifanten aan kettingen, die sommige olifanten proberen los te maken. De knoop wordt iets minder als we horen dat ze een paar uur paar dag vaststaan bij het voeden en en ze hier zijn onder toezicht van de overheid om de aantallen van de asian olifanten te laten stijgen en het ras niet uit te laten sterven. Maar leuk is anders.

Junglewalk
Vervolgens gaan we met 2 guides op junglewalk. Voor we het park in gaan krijgen we duidelijke instructies wat te doen bij het tegenkomen van wildlife. Zo moeten we bij een Rhino de boom in of omheen en bij een tijger blijven staan en aankijken. Na alle uren van de afgelopen treks stelt de walk niet zoveel voor: het is een kleine loop die we in een uurtje slenterend doorlopen. We hadden graag nog wat verder de jungle in gegaan maar dat kan helaas niet- ook gezien het tijdstip en iedereen voor 18en uit het park moet zijn. Op de terugweg rijden we langs de oude village om de traditionele huisjes en bevolking te zien. Het is erg klein, maar bijzonder om te zien.

Dag 7: Chitwan
Safari
De dag start bewolkt, waar we van balen want vandaag hebben we een rustig programma en was het idee te gaan zwemmen (niet in de krokodillen rivier hoor;-)
We starten om 6:30 met een jungle safari Elephant ride. We zouden eigenlijk een jeep safari hebben, die ook dieper het park in gaat, maar vanwege het festival was dat misgegaan en konden we alleen dit doen. Dat was wel balen want je gaat nu maar een klein stukje de jungle in en we hadden het ideen dat we bijna dezelfde loop deden als de walk van gisteren. Maar het voordeel is dat je van zo hoog een mooi zicht hebben, in het hoge gras (wat 8M hoog kan worden). Na wat hertjes, krokodillen en vogels te hebben gezien naderen we het einde van de toer en komen we 3 Rhinos tegen vlak naast ons in de bosjes. Hoe gaaf zo dichtbij en wat een geluk! Deze zouden we nooit gezien hebben vanuit de jeep.

Relaxen na de Elephant shower
Na het ontbijt lopen we naar de rivier waar de olifanten zich wassen en mogen we in het water voor een olifanten douche. Heel erg grappig en koud (want het was bewolkt). Zie ook onze vlog. Hierna gaan we terug naar de lodge en liggen we bij het zwembad in de hoop op wat zon. Die kwam niet, maar we hebben wel lekker in de Loneley planets kunnen lezen en relaxen.

Traditionele Tharu dans
's avonds gaan we naar een theater voor een Tharu dans optreden door de lokale bevolking. Erg toertistisch, maar het is goed voor de lokale werkgelegenheid en toch leuk om zo kennis te maken met de lokale dans.

Zondag terug naar Lalitpur
'Vogels' spotten
De zondag worden we vroeg wakker en willen we vogels gaan kijken. We zijn rond sunrise bij de rivier voor een prachtig uitzicht. Alleen weinig bijzondere vogels te zien. Maar dat vinden we totaal niet erg zodra we een olifant en twee Rhino's naast ons in de rivier zien. Hoe gaaf en wat dichtbij. De guide instrueert ons nog wel even wat te doen als de Rhino onze kant opkomt. Dennis nam nog een souveniertje mee naar de lodge terug: leeches (bloedzuigers). Shirley had ze al een keertje meegenomen van een hashrun en Dennis neemt er direct 4 mee.

Terug naar Lalitpur
Na het ontbijt vertrekken we naar Lalitpur. De terugrit viel tegen. We hadden onderhandeld binnen prijs om een rit een autorit ipv busrit te krijgen. We dachten hiermee tijd te winnen. Maar niks was minder waar. Over de hobbelige weg waar we wederom maar 10 km per uur reden, werden we ingehaald door de bussen met grote banden. Uiteindelijke kwamen we rond 16 uur terug in ons Lalitpur en konden we nog lekker onze tassen uitpakken, wasjes doen, en ons klaarmaken voor de werkweek.

Morgen weer naar kantoor. Veel zin in!

Bekijk ook onze vlog: https://youtu.be/o2ZBswzPoXg

1. Sushma:
    3 november 2017
    Prachtige foto's. Ik kijk alweer uit naar jullie nieuwe reisverhalen
    Xxx
  2. Ferdy:
    5 november 2017
    Wat een week! Mooi om te zien dat hoe langer jullie weg zijn hoe meer Engelse woorden er in jullie verslag komen 😁