14. Afronding, afscheid en dank!

23 januari 2018 - Bangalore, India

Bekijk ook onze vlog (met mooie afscheidswoorden en dank aan onze familie/vrienden voor jullie support)

En toen brak de laatste werkweek alweer aan. We kunnen het echt niet geloven: bijna 2,5 maand in India en totaal al bijna 5 maanden voorbij gevlogen!
Een knoop en raar gevoel dat het bijna afgelopen is. We zouden hier nog zoveel meer kunnen en willen. Van te voren denk je, wow we gaan bijna een half jaar op pad, waarvan een kleine 5 maanden ontwikkelingswerk en het lijkt als gisteren dat we aan dit mooie avontuur begonnen. Maar dan nu met een hele mooie ervaring rijker

4e schoolbezoek
De laatste week beginnen we met een schoolbezoek aan de 4e school van Parikrma. De andere drie hadden we al bezocht, maar de vierde wilden we ook graag nog zienvoor we weggaan. De principal van de school heeft gevraagd of we ‘s ochtends vroeg willen komen ivm een celebration waar ze ons graag bij heeft. Deze school ligt midden in een community en dat is ook duidelijk te zien. Het staat tussen de huisjes en de groentekraampjes in. We hebben het gevoel dat het hier nog armer is dan in Sahakar, maar dat kan ook aan de liging liggen, want de school van Sahakar ligt net voor de community aan het einde van een rustige straat.

De celebration die we vrijdag in Sahakar hadden, hebben ze hier vanochtend. Hierbij met wat andere invloeden zoals Thamel, omdat er hier ook kinderen met ander geloof zitten. Erg mooi hoe ze met alle religies rekening houden en ook aandacht aan schenken om de verschillen uit te leggen, zodat iedereen er bekend mee is. Na de celebration krijgen we een rondleiding en een presentatie hoe “Nandhil Layout” de missie en motto van Parikrma ook echt doorvoert. Super mooi om te zien hoe dit niet bij woorden blijft. Aan het einde wordt er een filmpje getoond wat de oudste grade zelf heeft gemaakt om aandacht te geven aan child labor in India. Wow, kippenvel: zou zo getoond kunnen worden op een filmfestival short movies.

Voor we weggaan worden we nog even bij de principal geroepen en wordt er door een jongetje uit de jongste grade een bedankt kaart aan ons gegeven en een hele dikke knuffel. Smelt :-)

Yoga voor de toch wat stijve spieren
In de middag snel naar huis want we hebben nog zoveel te doen de laatste dagen. Maar thuis aangekomen hebben we uiteraard wederom geen stroom, zucht. We beginnen op de laptop offline met de voorbereiding van de presentatie voor de Business studies en de remedials voor woensdag en komen vervolgens amper nog aan office werk toe. Dat morgen dan maar.
Net voor het eten gaan we naar een proefles yoga, toch lekker nu de matrassen op de grond wel erg diepe kuilen beginnen te krijgen en de grond steeds harder voelt :-)

Laatste 'normale' woensdag
Herkenning
Nu we hier ruim 2 maanden meedraaien op de school, worden we ook continue herkent op straat door kinderen. Ze roepen ons na Akka Akka, Anna Anna of komen op school naar ons toe om te vertellen dat ze ons hebben gezien.

Laatste Business Studies
Vandaag de laatste Business studies alweer. Voor klassen B&C hebben we het topic E-Commerce & E-Business voorbereid en voor sectie A gebruiken we de vorige presentatie Sales & Marketing, aangezien zij later gestart zijn. De presentaties worden goed ontvangen en de studenten worden steeds interactiever.  Aan het einde van de les willen we nog wel even een groepsfoto met alle groepen. Wanneer de kinderen de klas uit lopen komen er meerdere nog naar ons toe en bedanken ons, daarbij geven sommigen aan dat ze ons gaan missen, dat ze de lessen leuk vonden en ze veel van ons hebben geleerd in de afgelopen weken. Ook vragen ze of we weer terug komen. Super leuk om te horen. Zeker omdat bij deze leeftijd lastig te merken is of ze de lessen leuk vinden en er iets van opsteken.

De remedials
Bij de remedials geven we aan dat het onze op een na laatste les is vandaag. De kinderen vinden het erg jammer en vragen wat we gaan doen. Daarna willen ze snel aan de slag om nog zoveel mogelijk te kunnen doen. Voor math hebben we vandaag  worksheets voorbereid en bij Engels gebruiken we de dobbelstenen om zinnen te maken. Aan het einde van de les Engels geven we de vier meisjes nog huiswerk mee. We vragen ze om een afscheidsbriefje te schrijven en daarbij de connective words te gebruiken welke we ze hebben geleerd.

Topje doorgespoeld
Onderweg naar huis worden we achtervolgd door de Indiase geit. Dennis schrikt zich kapot en ik kom niet meer bij. Thuis aangekomen staan er 3 man sterk op ons te wachten: Voor we naar school gingen wasten we zoals elke dag nog wat kleding. Toen Shirley het water uit de emmer door de wc weg spoelde zag ze ineens dat er nog iets van kleding in de emmer zat en het verdwijnt in het toilet... we proberen het nog te pakken maar helaas, we komen er niet bij... 3 man sterk probeert het op te sporen, maar helaas het kledingstuk zit ergens in de riolen van Bangalore.

Laatste schooldag Sahakar (spelletjes, chocolaatjes en heel veel knuffels)
En dan is ook echt de laatste schooldag Sahakar aangebroken. We besluiten de laatste remedial dag en lessen leuk af te sluiten met spelletjes. En natuurlijk met chocolaatjes. Als kinderen jarig zijn of als er iets te vieren is, komen ze met een klein bakje chocolaatjes aan die ze uitdelen aan vriendjes en vriendinnetjes en leraren.

We komen vroeg aan, maar starten een periode later vanwege examens. Uiteraard is dit niet gecommuniceerd :-) Die tijd kunnen we mooi gebruiken om nog wat administratie werk te doen: een maandrapport per kind. Gelukkig kunnen we onze eerste groep dan de tweede periode lesgeven want er wordt vandaag geen PE gegeven, omdat de examens hier buiten, zittend op de grond worden afgenomen waar de PE normaal gesproken plaats vindt. We zouden het ook echt super jammer vinden als er vandaag remedials uit zouden vallen. Heel apart om te zien overigens: rijtjes van kinderen met een plat bord en losse papiertjes zittend in kleermakers zit voor de examens.

De eerst remedial groep is Earth, Engels. Zij hebben een start gemaakt met een afscheidsbriefje aan ons en die maken ze tijdens onze les af. We hebben kleine stickertjes meegenomen. Daar zijn ze hier gek op. Hiermee versieren ze onze briefjes en mogen er ook twee op hun eigen boek plakken. Ze zijn helemaal blij maar helemaal in de wolken als ze een chocolaatje krijgen voor ons afscheid. Aan het einde van de les lezen ze hun briefje aan ons voor. Zo lief! En dan met een dikke knuffel nemen we afscheid

Break en remedials met nog meer knuffels
Erna hebben we een korte break die we nu ook vol benutten om gewoon nog even met de kinderen te praten en te spelen. Daar is hier ook weinig voor nodig want je gaat op het plein staan en iedereen komt naar je toe gerend en pakt je vast. We zoeken de PE kindjes nog even op die we geen les konden geven en dan is het tijd voor de groep Mars, wiskunde. Nog voor de bel gaat komt het drietal naar ons toe gerend en met armen om ons heen worden we mee naar het lokaal genomen. We spelen een bord lees papier spelletje met vermenigvuldigingen en erna mogen ze zelf nog iets bedenken en spelen we een zangspelletje en galgje. Ook hier zijn ze in de wolken en super dankbaar met dat ene chocolaatje en die paar kleine stickers.

Afscheidsgebed voor ons
Met de lunch worden we in de diner hall gevraagd. Daar zitten alle jonge kindjes in rijtjes met hun bordje eten. We worden naar voren geroepen en een meisje uit grade 7 leest samen met alle kindjes een gebed voor ons op:

'Dear God,
We thank you for sending such a nice person like Shirley Akka and Dennis Anna.
Please bless their family with peace, prosperity, happiness, good health and long life. We thank you god for all your blessings'

Daar staan we dan, stil en kippenvel als deze woorden door een kleine 150 kinderen door de dining hall galmen. it aan ons voorlezen. Denk dat we dit wel de of een van de bijzonderste momenten kunnen benoemen

Zelfs kinderen die we niet in onze lessen gehad hebben komen die dag naar ons toe "please don't go, please stay with the Parikrma family, we will miss you too much'. We voelen ons nu zo naar om bij ze weg te gaan dat we bijna niet meer durven weg te gaan met al die verdrietige lieve gezichtjes en warme knuffels. We kunnen dus ook slecht afscheid nemen en besluiten maandag voor onze vlucht nog even langs school te gaan om echt uit te zwaaien.

Vrijdag Jaynagar
Omdat Akash en Shukla in de ochtend erg druk zijn hoeven we pas rond de middag in Jaynagar te zijn voor de bespreking van een aantal activiteiten en overdracht. We beginnen om 6:30 met een uurtje sporten en werken thuis onze laatste stukken uit voor de meeting vanmiddag. Hiervoor hebben we documenten opgesteld: ons Volunteer plan en uitwerking, Fundraising en awards, Viral marketing campagne, twee Blogs voor Parikrma en Better India en een feedback document. kortom we hebben genoeg te bespreken vanmiddag. We nemen wat Indian sweets en chocolaatjes mee voor ons afscheid om uit te delen aan het team. Niet alleen de kindjes maar ook hier op kantoor zijn ze gek op chocolaatjes. We werken op kantoor nog wat uit en starten dan de meeting met Shukla en Akash. Shukla start graag met onze ideeën voor een (virale) marketing campagne. Vanuit onze expertise maar ook vanuit een westerse blik. En nu we een heel goed beeld hebben van buitenaf van Parikrma. Op basis van onderzoek, verschillende voorbeelden en de Parikrma missie hadden we drie richtingen uitgeschreven en gelukkig kwam Shirley deze week ook nog op twee concepten die ze globaal had uitgewerkt. Ze zijn er erg enthousiast over en vragen of ze wellicht op afstand hier nog aan kan helpen. Uiteraard, maar productie moet wel echt hier opgepakt worden.
We bespreken met elkaar dat onze band met Parikrma niet stopt nu we het land gaan verlaten- waar mogelijk blijven we graag betrokken en helpen we met reviews en concepten.

Afscheids lekkernij
Halverwege de meeting wordt er een taartje gebracht met Thank you Dennis & Shirley en zwarte koffie besteld in een klein winkeltje naast de school. (de school heeft alleen melk thee en koffie) om ons te bedanken voor al het werk. Zo hebben we een korte break met het hele Office team en nemen we afscheid van alle collega’s. Na de break gaan we nog even verder en bespreken we de documenten. Dennis heeft een overzicht gemaakt van mogelijke funding partijen en een start met de eerste applicaties. Daarnaast hebben we nog een overzicht van mogelijk awards. We laten zien waar de blogs voor BetterIndia en Parikrma staan en alle documentatie en spreken de feedback door. Voor we het weten is het 18:30. Shukla en Akash hadden al gevraagd of we de avond vrij wilden houden. Ze nemen ons mee voor een hapje en een drankje als bedankje en afscheid. Heel erg leuk! We gaan naar de sportschool bar van de Bangalore Club. Hier is Shukla in de tijd dat ze CEO was na 13 jaar wachttijd lid van geworden. We hebben nu ook echt goed de tijd om van alles te bespreken. We zijn erg benieuwd naar hoe Shukla de stap van de commerciële wereld naar non profit heeft gemaakt en de impact. We hebben het over Indiase cultuur en prive leven. De avond is daarmee al helemaal geslaagd, maar wat een avond als er een flesje wijn en een stukje steak voor Dennis en vis voor Shirley wordt neergezet. Wat een luxe. Maar dan is ook de avond voorbij gevlogen. We wonen vlakbij Shukla dus we worden netjes voor de deur afgezet. We blijven alle afscheid uitstellen tot echt de laatste dag dus zeggen tot zondag of maandag.

Pak zaterdag
Zaterdag beginnen we vast met inpakken van onze spullen en het huis op ruimen. Onze huisgenoot is een weekend op reis dus het is lekker rustig in huis om te rommelen en pakken. Na 2,5 maand heb je toch een hoop spullen in huis dus zoeken we alles goed uit. Ook splitsen we onze kleding voor wat we wel en niet mee nemen op ons laatste deel: vakantie rondreizen in Sri Lanka. We kunnen bij ons eerste verblijf in Negombo wat bagage opslaan. Fijn dat we niet met al onze bagage hoeven te reizen. Voordat we dan terug gaan naar Nederland halen we het daar weer op.

Laatste beetje sightseein Bangalore
Zondagmiddag gaan we naar het welvarende deel van Bangalore stad om ook dat nog gezien te hebben. Hier waren we nog niet geweest en wilden we wel graag gezien hebben. Op M.G. Road zitten verschillende dure winkels wat ik groot contrast staat met hetgeen wij allemaal hebben gezien in onder andere de communities. Wanneer we wat verder lopen herkennen we toch een deel. Hier zijn we aan het begin van ons verblijf in Bangalore geweest tijdens het eerste evenement, de Parikrma Champions league.

Allerlaatste dag
En dan breekt onze laatste dag toch echt aan. We zijn al vroeg wakker en beginnen met het pakken van onze laatste spulletjes. De backpacks zijn gevuld en onze handbagage tassen staan zo goed als klaar voor vertrek. We gaan naar de head office om de laptop terug te geven en zeggen gedag tegen de mensen hier. Daarna lopen we door naar school om voor de allerlaatste keer afscheid te nemen van de kinderen. Na vele knuffels en lieve woorden van de kinderen gaan we weer naar huis. Als bedankje heeft Parikrma ons aangeboden ons weg te brengen maar de luchthaven. We geven nog wat spullen die we over hadden aan onze overburen die het niet zo breed hebben (kleine betonnen huisje met zijn 5en). Zo worden we door un om 17:00 uitgezwaaid en laten we Bangalore achter ons.

Raar gevoel, maar we zijn niet getreurd, want we houden contact en proberen dus nog een paar werkzaamheden voort te zetten vanaf het thuisfront.
Gelukkig dat we nu niet direct terug naar het gestructureerde westerse leven gaan, maar nog een mooie rondreis voor de boeg hebbe. Zo kunnen we alle ervaringen mooi laten bezinken.

Top 5 wat we niet en zeker wel gaan missen
Uiteraard overdenken we op de vluchthaven alvast onze eerste ideeen over wat we zeker niet gaan missen en wat we gaan missen"

Wat gaan we niet gaan missen
- De matrassen met inmiddels meer keul dan matras - op de grond
- Inefficientie in de meetings/werkzaamheden
- Het getoeter, uitlaatgassen en stofwolken in het verkeer
- Het geboer en gespuug op de grond
- De enorme hoeveelheid stroomuitval

Wat gaan we zeker gaan missen
- Het vroege leven
- Het vrije bestaan (geen verplichtingen)
- Het 'camping gevoel: het buitenleven, temperatuur,  en elke dag op slippers naar het werk
- Enorme en directe voldoening en waardering voor wat we deden
- Maar vooral de liefde en warmte van de mensen en de kinderen

Enorm bedankt allemaal
Van de rondreis zullen we onze ervaringen uiteraad ook nog met jullie delen, maar we willen voor het einde van onze projecten jullie enorm bedanken voor het meeleven, de lieve berichten en reacties. En bovenal willen we

Ferdy & Angelia, Anita Lap, Michael & Marjolein, Saskia & Bob, Sandy & Danny, Alet & Wim, Inge, Sushma & Steve, Annelieke & Pascal, Tim & Muriel, Gerke & Eva, “De miljonair” (Chris, Ferdy, Marcel, Aniel, Bart, Niek, Raymond, Richard en Ronald), Nienke, Katie, Sonja & Bart & Daan, Sylvia & Fred, Eva & Hugo, Jeroen alias De vriendelijke DJ’s, Heidi & Tom & Sam & Nina, Johan Schilperoort, Tess & Bart, Wilco van Aller, Henk Folkers
bedanken voor jullie bijdrage aan de projecten bij OLE Nepal en Parikrma.

Maar met name ook Michael van der Linden voor je hulp met de huisverhuur perikelen en bovenal onze lieve ouders Lia & Teus en Maria & Joop voor al jullie lieve en goede zorgen op het door ons achtergelaten thuisfront zoals pakketjes, administratie, post, huis!
En zeker niet te vergeten, Harrie Vollaard! Bedankt voor het in contact brengen met zowel OLE Nepal en Parikrma, zonder jouw hulp hadden we deze twee mooie foundations en projecten niet gevonden!

Ook namens OLE Nepal & Parikrma enorm bedankt!
(zie ook vlog laatste  - laatste dank deel Akash en Shukla)

1. Sushma:
    28 januari 2018
    Wat een FANTASTISCH avontuur!!
    Ik heb genoten van jullie reisverhalen
    Nu nog even genieten van het mooie Sri Lanka

Dikke xxx
  2. Joop klever:
    28 januari 2018
    Hart verwarmend de reacties van de kinderen bij jullie afscheid.
    Jullie een grote ervaring rijker maar ook
    de kinderen en leerkrachten community.
    Petje af voor jullie.
    Xxx pa en nu alleen maar genieten Sri Lanka en Maladiven
  3. Maria:
    28 januari 2018
    Wat een mooi afscheid van al die kinderen.
    En nu alles maar laten bezinken tijdens jullie reis.
    Het was mooi om al jullie verhalen te lezen en de mooie foto,s te zien.
    Nu gaan genieten van Nog een hele mooie reis.
    Xxxx Ma
  4. Ferdy:
    Mooie ervaring! Nu tijd om weer lekker naar NL te komen 😁😘
  5. Lia & Teus:
    29 januari 2018
    Wat een mooi verhaal en een mooie bijdrage van jullie. Een zeer ontroerend en emotioneel afscheid. Veel plezier met jullie wel verdiende rondreis.