11. School & Office Mix

23 december 2017 - Bangalore, India

(Bekijk ook onze vlog)

We zouden bijna zeggen je moet hier niet op structuur gesteld zijn want dat kun je wel vergeten, zeker zo voor de feestdagen. Oh maar dat zijn we in NL eigenlijk wel. Hier kunnen we het alleen wat beter handelen misschien. Of hebben we ons hier al goed op ingesteld of al helemaal ingeburgerd?

Jayanagar office maandag
Maandagen zijn marketing Office dagen in Jayanagar. Helaas is dat te ver om te lopen - ongeveer 20km van ons verblijf. We hadden voor het weekend gehoord dat er een bus om 8 uur zou vertrekken vanaf de school in Sahakarnagar waar we vlakbij wonen naar Jayanagar. Eenmaal aangekomen was er geen bus te bekennen. Na wat belletjes en navraag bij verschillende mensen horen we allemaal verschillende bustijden. Dat schiet dus niet op en besluiten gezien de drukte in het verkeer maar een rickshaw te bestellen om een uurtje later aan te komen. Dat was wel ect een voordeel in Nepal waar we lekker wandelend naar kantoor konden elke dag.

Bijna de hele ochtend hebben we een meeting met Akash voor onze marketing en fundraise opdrachten. Gelukkig heeft hij veel antwoorden op onze vragen en Parikrma heeft echte een heldere doelstelling en blijkt veel informatie vast te hebben gelegd in documenten. Wat een openbaring na  Nepal waar we redelijk lang hebben moeten zoeken naar (concrete) doelstellingen. Tijdens het gesprek poppen er alvast wat fundraising en marketing ideeen op die we delen waar ze meteen enthousiast over worden. Voor hen is het een heel ander perspectief waar ze intern niet zo snel aan zouden denken. Dat geeft meteen energie voor zowel hen als ons - want op deze manier dragen we direct al wat bij.

Sharing
Tijdens de lunch hier pakt iedereen zijn eigen eetbakjes erbij, maar niks wordt hier allemaal zelf opgemaakt. Op dekseltjes van de bakjes wordt van iedereen een hapje opgeschept en zo worden alle gerechten van elkaar gedeeld en geproefd. Mooi om te zien hoe er dus niet alleen op school geleerd word te delen, maar hoe het echt overal, dus ook op kantoor in de genen zit. Met de allergien is dit dus wat lastig, maar alles wat wel kan wordt enthousiast opgeschept.

Passie
In de middag is Shukla ook op kantoor en zij vraagt of we tijd hebben voor een meeting met haar. Ze vraagt eerst hoe we tot nu toe ervaren en deelt vervolgens  haar en Parikrma’s visie met ons. Het is echt super mooi om te ervaren hoeveel passie iemand kan hebben in hetgeen ze doet. Bij alles wat ze vertelt twinkelen haar ogen en neemt ze ons volledig mee in deze passie en willen we niet anders dan bijdragen en diezelfde passie uitstralen. Ze vraagt ons mee te denken in de marketing strategie en een campagne om de gedachte achter Parikrma over te brengen. Hetgeen Parikrma struggelt is dat door de mooie dingen die Parikrma doet sommige mensen denken dat er geen funding meer nodig is. Maar dat is verre van het geval - sommige projecten worden afzonderlijk gesponsord. Een mooie uitdaging om aan mee te helpen! We gingen zo mee op in het gesprek dat voor we het weten de file tijd al gestart is. We bestellen via Ola een rickshaw terug vol de file in helaas. Maar zo kunnen we de mooie dag mooi laten bezinken. En thuis vervolgens weer verder aan het werk te gaan.

En nog een keer naar Jaynagar
Vandaag zijn we vroeg wakker en beginnen de dag goed. Om 6:30 uur staan we al in de gym voor een beetje beweging. En beginnen erna met werken vanuit ons volunteerhuis, want om 9 uur komt de schoonmaakster en daarvoor moeten we thuis blijven. Er wordt niet in het huis schoongemaakt als er niemand is, zodat er geen claims kunnen volgen. Nadat de schoonmaakster klaar is nemen we vandaag ook een rickshaw naar Jayanagar voor een meeting over het volgende event begin Januari “Festival of science”. De meeting zou om 12 uur starten, maar begint bijna een uur later dan gepland en loopt ook nog eens 1,5 uur uit. Gelukkig is er een busje van Parikrma beschikbaar die ons samen met 4 kinderen gelijk terug kan brengen naar Sahakar Nagar. Voordat we terug zijn is de dag eigenlijk al weer voorbij en gaan we als bijna een gewoonte thuis nog even door om wat werk te verrichten tot een uur of 21.

Fotagrafeer en Business studie dag
Fotografeer ochtend
Vandaag gaan we al vroeg naar school omdat ons is gevraagd foto’s/filmpjes te maken van een skype call tussen kinderen van Parikrma en een government school in India ter voorbereiding op het Parikrma event “festival of science” komt. De kinderen van Parikrma zullen de kinderen van de andere school voorbereiden en informeren over wat ze kunnen verwachten op het event. Enerzijds wordt dit gedaan omdat de government scholen bepaalde basis kennis missen en ze nu dan niet met een achterstand starten, en anderzijds vanuit de visie van Parikrma om samen te werken en kennis te delen. Wanneer we aankomen op school en de virtual room binnen gaan is er net een klas begonnen met een Skype call. Al snel komen we erachter dat dit totaal niet over science gaat. We kijken elkaar enigszins verbaasd aan maar schieten toch maar wat foto’s en filmpjes. Al snel komen we er achter dat deze Skype call een boeklezing met een school uit de USA is. Dit blijkt 1x per maand te gebeuren en is precies vandaag waardoor de call met de government school niet door gaat. Wel leuk natuurlijk om te zien, maar niet waarvoor we zo vroeg naar school kwamen.

Strak opgelijnd
Wanneer we genoeg foto’s en filmpjes hebben gaan we het lokaal uit. Buiten staan alle andere kinderen strak opgelijnd voor het dagelijkse ochtend ritueel. Een van de klassen doet eerst een kort optreden over het thema van deze periode waarna wordt afgesloten met het gezamenlijk zingen van het volkslied.

Business Study: Financing your Business
Dan beginnen wij met de business studie les. Hiervan hebben wij afgelopen week onze eerste introductie les gegeven aan de C groep van junior college en vandaag staat het onderwerp “Finance your business” op het programma. Om ook de B en A klas te geven leek het wel handig om B en C te combineren. Die werd dus vanochtend ook maar meteen aangehaakt en zomaar staan we ineens voor 60 leerlingen van 15-16 jaar. Zo dat is even omschakelen. Met wat gezonde spanning beginnen we. Op voorhand werden we gewaarschuwd dat het erg druk en onrustig zou zijn met 2 klassen. We waren dus op het ergste voorbereid, echter viel het ontzettend mee en werd er veel interesse getoond vanuit de kinderen en waren ze “erg” rustig voor de begrippen hier. Na de les hebben we een nabespreking met de 3 docenten en krijgen we feedback. Ze zijn allen erg enthousiast en vonden het een goede les met leuke voorbeelden en interessant voor de studenten. En komen ook al met nieuwe ideeën aansluitend bij de theorie Nu kijken of ons het de volgende lessen ook zo goed afgaat :)

Remedial middag
In de middag hebben we nog de remedial lessen van Engels en Math voor de Earth groep. De kinderen staan al enthousiast te wachten op ons. In een lege ruimte gaan we aan de slag en we leren de kinderen steeds beter kennen. De verschillen zijn enorm. De tafels bij wisknde worden vaak gegokt, er wordt veel bij elkaar afgekeken. De onzekerheid overheerst. Een op een de tijd nemen scheelt echt enorm! De input van vandaag nemen we mooi mee naar huis om in de avond aan ons remedial plan te werken en nieuwe worksheets uit te zoeken.

Thursday - Remedial dag (14-12)
We beginnen met de groep Earth, Engels. We lezen met de kinderen stukjes tekst uit het textboek, vragen of ze de moeilijke woorden uitleggen en stellen vragen over hetgeen ze gelezen hebben.

Daarna doen we voor het eerst mee met de groep Sun (peuters) bij PE (physical education, sport). Erg leuk om met die kleine kids sportief/actief bezig te zijn. Ze klampen zich allemaal aan ons vast. Wat een schatjes zijn dit. Dit zijn echt kinderen die vooral heel veel liefde nodig hebben. Die willen we me al te graag geven (L)

Na PE hebben we nog twee groepjes voor Math (Mars en Earth) en de laatste remedial is met de groep Asteroid voor Engels. Als onze laatste les voorbij is werken we het logboek bij wat op school wordt bijgehouden voor wat er is gedaan tijdens de remedials en gaan we snel naar huis om ons voor te bereiden en te werken aan onze volgende busines study presentatie voor morgen.

Change of schedule  15/12
Goed voorbereid en vol goede moet gaan we deze vrijdagochtend als uitzondering naar school voor onze verzette Business study les voor de A groep van junior college. Op het “schoolplein” is het alleen erg druk en zo goed als alle kinderen zitten opgelijnd op de grond voor een klein podium. Hhhmmm dit ziet er voor onze les niet goed uit..... en al snel blijkt dat alle ochtend lessen zijn geschrapt in verband met een muziek event. Alle leraren staan ook raar maar niet verbaasd te kijken. We zijn niet geïnformeerd dus staan voor niets voorbereid en wel op school.  Maar dat schijnt wel vaker te gebeuren. Ween een mooi voorbeeld dat je wel flexibel ingesteld moet zijn.

Na een warm welkom door De Parikrma studenten pakt de gast van vandaag, een Amerikaanse songwriter, zijn harmonica en begint te spelen. Alle kinderen luisteren aandachtig. Super knap zeg wat die man kan. Vervolgens gaan Dennis en ik naar het hoofdkantoor om daar dan maar de volgende lessen voor te bereiden en wat eerste input voor de Science Festival films op te zoeken.

Onderweg naar huis halen we weer wat lekkere Indiase sweers voor het weekend en klappen thuis weer de laptop open. Helaas voor korte duur want de elektra valt uit. En dat duurt ook wel even. Inmiddels is het 20 uur en we moeten ook nog eten. Met een pan vol eten kloppen we bij de buren aan, die op een ander netwerk zitten en welk stroom (en gas) hebben. SUper lief mogen we daar ons eten even roerbakken.

In het donker eten we onze maaltijd op en dan eindelijk springt hij weer aan: hop alles in de opladers. Maar de stroom blijft deze avond nog een paar keer uitvallen. Tijd om te gaan slapen dan maar.

Saturday workday & sightseeing 16/12
Het is de 3 zaterdag en dus een werkdag. We haddne bedacht vanochtend vroeg te starten en vanuit huis te werken, zodat we einde middag nog iets van Bangalore kunnen ontdekken. Dat valt echter niet mee met 15 keer stroomuitval. De Head Office proberen heeft ook geen zin, want die kampt met hetzelfde probleem. Toch wat kunnen doen, halen we einde middag een scootertje op om naar Piramide Valley te rijden. Een redelijk relaxte rit van 1,5 uur. We komen bij het Internat5ionale meditatiecenterum met de mooie tuinen nog voor het donker aan, maar moeten wel een beetje doorlopen om nog met daglicht te zien. we beginnen met de enorme meditatieruimte waar het vrij rustig en uiteraard heerlijk stil is. Daarna wandelen we door de mooie tuinen waar verschillende tempels en meditatieplekken zijn. En zo ook een mooie variant van de Kerstman, daar moeten we natuurlijk even bij op schoot :-)

Het begint al aardig donker te worden dus het wordt tijd om te vertrekken. Zeker ook omdat er een deel van de weg was afgezet en we echt door hobbelige wegen en tuinen zijn komen rijden. Moe maar voldaan en dit keer met elecetriciteit openen we de laptop, dit keer net om te werken maar voor een Netflix serietje

Cultural Sunday 17/12
We hoeven de scooter pas einde middag in te leveren, dus we zetten onze sightseeing nog even voort. We rijden wat meer richting zuid in Bangalore naar Fort Bangalore. We worden er aangesproken door een paar jonge studenten de beneiuwd zijn wie we zijn en wat we doen. Als we vertellen dat we hier BUsiness Studies geven, zien we hem emotioneel worden. Hij vertelt dat hij dat graag had gewild, maar dat zijn ouders hebben bedacht dat hij bij de railway moet werken. Dat hadden zij zelf gewild maar nooit gekund en nu verwachten ze, of eigenlijk eisen ze dat hij dat doet. Hij heeft dus eigenlijk geen keuze. Heftig om te horen en doet ons weer even stil staan bij ons geluk in keuzevrijheid. Het Fort is veel kleiner dan we dachten, dus na dit indrukwekkende gesprek en e prachtige muren van het fort gezien te hebben, staan we snel weer buiten.

We rijden door naar de Sri Big Bull Tempel. Je raad het al een tempel met een beeld van een Bull. We lopen hier langs en maken een praatje met de beste man die hier de tika's geeft (de rode stip op je voorhoofd). Toen wilden we nog even van de zon genieten, maar helaas is er geen enkel plekje in de zon te vinden. We vinden eindelijk een klein terras waar net een event heeft plaatsgevonden en duiken daar nog een half uurtje neer om vervolgens terug naar Sahakar te vertrekken om de scooter in te leveren.

Thuis maken we vervolgns eten voor vandaag en lunch voor morgen, bereiden nog wat werk voor en zo zijn we weer klaar voor de week.

Science Festival Air preparations 18/12
Lange tour naar kantoor
Maandag is het wederom Jayanagar office dag (het marketing kantoor. Er zou rond 7:45 een schoolbus vanuit de Sahakar school vertrekken waarin we mee kunnen. Ron 8-en vertrekken we naar Jaynagar. Maar dat is totaal geen succes! We zijn bijna 2,5 uur onderweg. Dus bus stopt en wacht op kinderen die niet komen, maakt omwegen en komt zo in diverse files uit. Pas tegen 10:30 komen we aan. Wat een tijdsverspilling.

Rommelig verloop
Niet alleen de tour was rommelig ook op kantoor verloopt het rommelig: de ochtend meeting wordt steeds iets verzet en hebben we uiteindelijk pas halverwege de middag.

Ballen blazen
Maar wel een hele leuke meeting :-) De meeting betreft de voorbereidingen voor het event Festival of Science met het thema Air. Alles wordt in detail besproken. NIet heel efficient. Maar de gadgets zijn natuurlijk wel leuk om uit te proberen; balletjes omhoog blazen en opvangen met een rietje

Einde dag nemen we de Rickshaw terug. In de avond komen er nog 2 mannen kijken voor de elektra omdat deze elke keer uitvalt. Ze komen binnen, gaan buiten kijken, maar we zien ze nooit meer terug. Rare manier van terugkoppelen kennen ze hier ;-)

Change of schedule (again) 19-12
We staan net als vrijdag weer fris op kantoor op Business Studie les aan de A klas te geven. Maar helaas deze gaat wederom niet door. En uiteraard zijn we ook niet geïnformeerd. Gister is er een incident geweest tussen 4 kinderen van junior college. Alle junior college klassen krijgen in de ochtend een toespraak van het schoolhoofd en aantal docenten over respect en gedrag. Na een uru wachten besluiten we maar om onze agenda te wijzigen, want dit gaat nog wel even duren. We stemmen met de leraar af dat we dan morgen deze les wel geven naar de A en C klas.

Na een paar uurtjes office werk gedaan te hebben, zijn we in de middag uitgenodigd om mee te gaan naar een kerstviering in het Parikrma Hostel voor meisjes. Hier wonen zo’n 30 meisjes samen op een verdieping. Deze meisjes zijn risico meisjes; ze hebben geen of grote kans op onveiligheid in hun thuis of community omgeving. Dit appartement wordt gesponsord door een bedrijf de USA. Super initiatief en wat een schatten van meisjes. Bij de vraag welke meisjes waar slapen is het antwoord waar er plek is. Over drie kamers en gangen verdeeld dus. Met kerstmutsen en versiering geven de meiden optredens in kleine groepjes. Voor de kerst heeft die foundation wat extra gedaan en hebben ze allemaal een mooie jurk en een grote taart gekregen. Heel bijzonder om hier bij te mogen zijn en te weten dat deze meisjes nu een veilig thuis hebben. Voor ons zo normaal en daar sta je op zo’n moment dan echt bij stil dat we het echt getroffen hebben!

Forming a Business 20-12
Woensdag weer een nieuwe les business studies voor de B en C klassen met als onderwerp “Forming your business” met focus op het business plan. Het begint uiteraard weer rommelig: eerst is er geen duidelijkheid over welk klaslokaal we kunnen gebruiken. Het zoude grote virtuele kamer zijn, maar hier moet ineens een dansgroepje oefenen voor de Kerstviering... dan toch maar naar een van de normale lokalen met een beamer en los scherm. Alle kids uit de twee secties zitten krap op elkaar te wachten, blijkt er helaas een stroomstoring te zijn. Wordt gevraagd of wij presentatie vanaf de laptop willen geven voor 60 kids... uuuhh nee, dat schiet niet op. Na bijna een uur komen ze op het heldere idee om dan maar benzine te halen en een aggregaat aan te zetten zodat er toch stroom is. Kijk dat is een beter plan

Na de les zouden we eigenlijk gelijk doorgaan en starten met de A klas, echter geeft een van de docenten aan dat het beter is deze klas maar geheel te skippen gezien dit een zeer opstandige klas is, waardoor zonde van onze tijd zou zijn.

We zouden bijna zeggen je moet hier niet op structuur gesteld zijn want dat kun je wel vergeten. Oh maar dat zijn we in NL eigenlijk wel. Hier kunnen we het alleen wat beter handelen misschien. Of hebben we ons hier al goed op ingesteld of al helemaal ingeburgerd? Als de les B en C ook niet was doorgegeaan zou dat wel de motivaties aantasten. Gelukkig ging die dus wel door en gaan we weer met volle motivatie door. EN dat wordt vervolgens ook nog eens versterkt door een lieve traktatie...

Lieve traktatie
Op de school komen we Shukla, de oprichtster van Parikrma, met een bezoeker tegen en ze  vraagt enthousiast of ik al op kantoor ben geweest. Nof niet, maar ze heeft er iets klaargelegd. Nieuwsgierig geworden lopen we direct uit school naar het hoofdkantoor en daar ligt een zakje klaar met Millet en Ragi: twee typisch Indiase glutenvrije voedingsmiddelen. Millet is een glutenvrije gierst dat lijkt op een soort van couscous/rijst wat als rijstvervanger maar ook voor pap gebruikt kan worden en Ragi (vingergierst van en plant) goed voor het calcium gehalte. Ze gaf aan: je moet hier toch ook goede alternatieven kunnen eten. Wat super attent en lief dat ze dit voor mij gehaald heeft. Ben er gewoon stil van!

Dat gaan we natuurlijk meteen uitproberen bij het avondeten. We maken de millet met dla (linzen). Super lekker ook nog!

Remedial day in Kerstsferen
Voor PE met de Sun klas hebben we vandaag 2 spelletjes voorbereid. Dit blijkt echter toch nog best lastig gezien de kids erg jong zijn en weinig tot geen concentratie hebben. We leggen de spelletjes rustig uit en doen het voor, waardoor het uiteindelijk redelijk goed gaat.

Online hebben we leuke en leerzame worksheets gezocht Deze kunnen we mooi gebruiken tijdens de lessen. Omdat het een dag voor de Kerstviering en 2 dagen voor de kerstvakantie is hebben voor alle onze remedial klassen vandaag leuke oefeningen voorbereid met het kerst thema. Een van de spelletjes bij engels is bijvoorbeeld dat de kinderen in 10 minuten tijd zoveel mogelijk woorden moet maken van miniaal 3 letters uit het woord "Christmas". Bij wiskunde multipications in het kader van kerstpakketjes, en daarnast nog wat leuek bordspelletjes met rekensommetjes. Ze zijn allemaal super enthousiast en vragen of we er na de vakantie ook nog wel zijn

Kerstvieringsvrijdag
Vandaag de laatste dag voordat de school dicht gaat ivm de kerst/nieuwjaar vakantie. Het kantoor is in die tussentijd nog wel open. Binnen Parikrma wordt kerst ook gevierd en dus staat er vanmiddag de kerstviering op school op het programma. We starten met werken vanuit de head office.

Om 15.00 uur moeten we op school zijn want dan start de viering. In Sahakar Nagar zit ook de Goverment school welke Parikrma heeft geadopteerd. (Deze school werkt nu op de zelfde manier als Parikrma). Ook hiervan komen een aantal klassen naar de kerstviering. Alle kinderen worden op de grond weer netjes in rijtjes opgelijnd en de viering kan beginnen.

Geen arreslee maar een rickshaw
Hier komt de Kerstman alleen niet aan in zijn arreslee met rendieren, maar in een Rickshaw! De viering bestaat uit een soort musical: er wordt door de kinderen een verhaal vertelt over kerst, waariin ook een leerzaam topic klimaatverandering terugkomt. Leuk verwerkt met een gesmolte Frosy the Snowman: Frosty the Waterman. Aan het einde van de voorstelling rond Shukla de viering af en is het tijd voor de grote kersttaart! Dit is hier een jaarlijkse traditie, de taart is groot genoeg dat iedereen er een stukje van kan eten. Een van de hulpmoeders vond het wel leuk om de groense versiering op Dennis wang te smeren.

Na de viering gaan we naar huis en ronden we daar nog een paar dingen af en houden het dan rond 21 uur weekend. 2 januari gaat de school weer open, maar de head office blijft gewoon open, na de kerst kunnen wij dus weer aan de slag! We klappen de laptop daarom nog even op voor wat laatste punten en dan is het hoog tijd om onze laatste spullen te pakken.

We gaan lekker een paar daagjes weg uit de stad voor een lang Kerstweekend. Ho, ho, ho

Video:
Bekijk ook onze vlog: https://youtu.be/9wQOeYlg-Pk

Steunen?
Wil je ons deze organisaties helpen steunen en ook een bijdrage leveren?  Dit kan via de doneersite

1. Lia & Teus:
    31 december 2017
    Mooi verhaal, communicatie loop in Nederland ook niet altijd goed hoor. Maar we hebben hier wel altijd stroom. Succes verder met jullie missie.
  2. Joop klever:
    31 december 2017
    Wow wow wow, weer een prachtig verhaal eentje waarin je wordt meegenomen naar het werk wat jullie doen en het doel waarvoor jullie gegaan zijn. Petje af hoor.
    Wíj wensen jullie nog veel succes komende maand en vanaf hier gelukkig gezond 2018
    Liefs pa en ma xxxxx